6 februari: Internationella dagen för nolltolerans mot kvinnlig könsstympning & Semikolonets dag

Internationella dagen för nolltolerans mot kvinnlig könsstympning
Om det är något som jag hoppas ska försvinna i framtiden så är det kvinnlig könsstympning. Det gör mig så illamående bara av vetskapen att sådant förekommer idag, det och mycket annat känns som ett stenåldersbeteende.
Jag är inte alls påläst i ämnet, lite har jag hört om det genom åren men det är inte mycket.
Sitter nu och läser lite på Unicefs hemsida och blir bara mer och mer förbannad över faktan jag får. Att kvinnor ska behöva genomlida detta, oftast utan bedövning och med hjälp av verktyg som inte ens borde vara i närheten av de regionerna!
Det finns olika sorters könsstympning, alla hemska, och vilka det är tänker jag inte ens ta upp här eftersom jag anser dem vara för groteska. Men för er som vill läsa mer om det så länkar jag Unicefs hemsida längre ner.
 
Min fråga är bara varför? Och kan inte se att det finns något riktigt svar på det heller.
Det anses i de flesta länder vara en tradiotion och ska göra flickor till kvinnor, hon blir mer ren och mer mottaglig för äktenskap. Dessutom ska det göra henne mindre benägen till att vara otrogen mot sin man eftersom hon lider av smärta och minskad lust.
 
Vid själva stympningen riskerar kvinnan både att få infektioner och att dö. Efteråt får kvinnan lida genom hela livet av det här. Infertilitet, smärta (fysisk och psykisk), blödningar, infektioner och riskfyllda förlossningar (med risk för död av både mamma och barn) är några av dem.
 
Kvinnlig könsstympning måste försvinna nu! Och jag hoppas att det kommer uppmärksammas mer och mer framöver. Ju fler som pratar om det desto större är chansen att det görs något åt det.
 
 
 
Semikolonets dag
Det känns nästan lite dumt att gå från ett sådant otäckt ämne till något så konstigt som semikolon. Men de delar dag och jag vill gärna avsluta inlägget med något mindre otäckt och bisart. 
Min första tanke när jag skrev upp semikolonets dag på min lilla lista som jag har till dessa inlägg var att detta måste vara ett av många tecken som jag aldrig använder! Jag är säkert inte ensam om det.
Läste lite på Wikipedia men måste säga att det inte var någon bra idé denna tid på kvällen, med andra ord så var det inte mycket som fastnade.
Det jag kan säga däremot är att det semikolon vi har idag uppfanns år 1494 av en man som hette Aldus Manutius som var en italiensk boktryckare. 
Vill ni läsa mer om semikolon så länkar jag som vanligt längst ner till Wikipedias hemsida.
 
 
Källor:
Unicefs hemsida - Fakta om kvinnlig könsstympning
Semikolon Wikipedia
Aldus Manutius - Wikipedia
Temadagar.se
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0