4 februari: Världscancerdagen & Vargens dag

Världscancerdagen
Tidigare i veckan har jag spenderat tid med att måla i det andra rummet som vi håller på att fixa och samtidigt som jag gjorde det så lyssnade jag på pod. Även den här gången blev det Therese & Zätas pod och i det här avsnittet tog de upp konspirationsteorier.
En av de teorier som de tog upp handlade om just cancer. Jag tror inte att det är någon därute som känner att cancer är något positivt. Men den här teorin handlade egentligen om att vi inte skulle "överleva" om inte cancer fanns. 
I korta drag så menar de som tror på det här att det finns ett botemedel men att om det skulle lanseras så skulle läkemedelsföretagen förlora ofantligt mycket pengar på förlorad inkomst från alla cancerläkemedel som säljs, så mycket att de skulle gå i konkurs vilket skulle leda till att andra läkemedel inte heller skulle kunna produceras. 
Om man tror på det här eller inte är upp till var och en. Själv tycker jag bara att det låter sjukt skrämmande oavsett om jag tror på det eller ej. 
 
Cancer är nog den sjukdom som jag är mest rädd för att få. Det som är mest skrämmande är att det känns som en sjukdom som bara slår till när du minst anar det och det är oftast inte förrän i efterhand som du kan gå tillbaka och se alla tecken, som då blir hur tydliga som helst.
Däremot glädjer det mig att forskningen har gått framåt och jag hoppas att det fortsätter så. Det gör vi nog alla. 
 
Har själv haft en kompis som gått bort till sviterna av blodcancer/leukemi samt att min mosters man fick spendera sin sista tid i livet med cancer i hela kroppen. Det var inte heller längesedan som två av mina brorsdöttrars mamma fick genomlida cellgifter men hon mår idag bra och måste säga att hon var en kämpe redan från dag ett. Undra hur jag själv hade reagerat på en sådan sak.
 
 
 
Vargens dag
Om vi går till ett lite roligare ämne, eller det beror kanske på vem man frågar, vargens dag.
Vargen är ett djur som både skrämmer och fascinerar mig. De är som hundar men ändå inte och det är väl egentligen det som gör mig så förundrad. 
Men vargen är långt ifrån omtyckt av alla i dagens samhälle, för kanske är det inte bara jag som fått höra en och annan hetsig diskussion angående vargar. Speciellt hetsigt kan det bli mellan mig och Robert då jag är en sådan som tycker att vi människor inte ska leka Gud och försöka utrota en ras bara för att vi känner att vi kan medan han är för att skjuta alla vargar eftersom de ger sig på så många andra djur, och även oss människor om de skulle få chansen (Roberts egna ord). Och visst är det en av de mer skrämmande faktorerna med vargar.
Men sedan kan man ju också fråga sig hur många vargar det finns i Sverige egentligen. Så vanliga tror jag inte att de är och sedan är de väl väldigt folkskygga också. 
Vargar har, som de flesta djur, sina egna instinkter. Men istället för att utrota dem alla för att vi ska kunna ha det bättre och tryggare kanske vi får fortsätta att de finns här och lever på den här planeten tillsammans med oss. 
 
 
Källor:
Therese & Zätas pod om konspirationsteorier
Temadagar.se
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0