28 februari: Internationella musarmsdagen & Myggholkens dag

Internationella musarmsdagen
Den här dagen finns för att uppmärksamma de problem som uppstår i takt med att fler och fler personer jobbar med datorer. 
När du gör det så har du nästan konstant handen/handleden i en onaturlig ställning vilket sedan kan ge smärta från ledband, muskler, nerver eller senor som kan hålla i sig i månader efter att det har uppstått. Det är inte något som är farligt och man behöver inte heller byta jobb om sådana problem uppstår.
Det finns såklart olika hjälpmedel, både efter att du fått det men också förebyggande. Ett tips (av flera olika) är att släppa datamusen och lägga handen på bordet om du inte använder den. För det är lätt att handen gärna vilar kvar där även om man bara sitter och läser och inte behöver ha den där. 
 
 
 
Myggholkens dag
Det här tyckte jag var lite intressant. Har sett sådana här minifågelholkar som är till för mygg men de känns som skämtgrejer. Enligt myggfälla.se (vet ej hur pålitlig den sidan är) så finns holkarna till för att göra så att myggen trivs bättre och minska deras lust till att suga blod, även om de aldrig kommer att sluta helt så ska de kunna bli lite mer fredliga om det sitter en sådan holk i trädgården.
Det låter alldeles för bra för att vara sant om man frågar mig, så jag personligen kommer nog inte att inhandla några myggholkar i framtiden.
 
Men sedan så är mygg fruktansvärt jobbiga även när de inte suger blod. Det där surret kan göra vem som helst galen. Minns en vår när vi spenderade helgen i stugan. Vi var duktiga och satte för dörröppningen till sovrummet (vi har ingen dörr nämligen) med myggnät och på morgonen när vi vaknade så kryllade det där nätet av surrande mygg. 
När vi sedan gick upp så bestämde vi oss för att skynda oss med städningen, ingen av oss hade sovit speciellt bra med ett par myggor som lyckats smita in i sovrummet samt alla de andra som surrade utanför rummet.
Det låter kanske överdrivet men den gången var nog den värsta någonsin. Myggen var som galna! Våran stuga är inte stor men under den timmen som jag höll på städa lyckades jag få ihjäl 50-60 stycken och det fanns mer därtill (låter som värsta djurmördaren).
Blev så galen av surrandet att jag började tro att jag höll på nå någon bristningsgräns och bli tokig på riktigt. Var så trött, irriterad och less på surret att jag nästan började grina och skrek på de förbannade myggen att lämna mig ifred. Slutade med att jag fick ta på mig öronproppar för att ens kunna vara därinne!
Fast det här var ändå inte värsta gången. För massor av år sedan så var jag, mamma, Daniel och mammas dåvarande sambo uppe i Jokkmokk. En kväll bestämde vi oss för att åka till Kvikkjokk (såg min första och enda björn i det vilda den kvällen, på långt håll men såg en). Vet inte om det var när vi skulle dit eller om det var när vi skulle hem men fick ett telefonsamtal av pappa. Minns inte om det berodde på dålig mottagning eller om det var för att de andra i bilen stördes av att jag pratade men fick gå ut och prata. Kan lova att det kryllade av mygg utanför, det var som ett svart moln som var runt mitt huvud där jag stod! Det var hemskt!
Nästan lite som det där Kalle Anka-avsnittet (eller var det Musse Pigg?) när de campar och myggen kommer och attackerar och de stänger in dem i ett par byxor. Måste se om jag hittar någon bild på det.
 
Så åter till ämnet, myggholk. Det hade verkligen varit toppen om det här fungerade och minskade myggbetten en aning. Om inte annat finns det andra sorters myggfällor att köpa.
Myggljusen/myggspiralerna har aldrig fungerat för oss. Speciellt inte när myggorna samlas kring dem istället för att hålla sig borta...
 
Källor:
Temadagar.se
Dinstartsida.se om internationella musarmsdagen
1177 - Musarm
Myggfälla.se
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0