24 februari: Sverigefinnarnas dag

Idag så var vi, jag och Casper, och fikade tillsammans med pappa och hans särbo Lea. När vi kom till fiket så träffade Lea på en kvinna som hon känner och de pratade om vilka anledningar det fanns till att fika, eller nått sånt, varpå Lea nämner att det är ju ändå sverigefinnarnas dag idag. 
Lea kommer ursprungligen från Finland så det var ju tur att jag föreslog en fika just den här dagen då.
 
Den här dagen har firats sedan 2011 och varit med i almanackan sedan 2013, så den har inte funnits jättelänge. 
Med sverigefinnar menar man den minoritetsgrupp som finns i Sverige idag som ursprungligen bestod av personer som kom till Sverige medan Finland tillhörde vårat land, om jag uppfattat det rätt. 
De har ett eget språk, sverigefinska, och en egen flagga.
Det finns mycket att läsa och lära om det här på Wikipedia men själv har jag bara skrapat lite på ytan för att uppmärksamma den här dagen.
 
Har för mig att vi, i alla fall på farfars sida, har finsk släkt långt tillbaka. Det är ju inte helt omöjligt med tanke på att länderna sitter ihop och att vi bor så långt upp. Många som bor ännu längre norrut än vad vi gör har säkert ett större släktskap i Finland (behöver naturligtvis inte vara så utan jag bara spekulerar).
Något som jag är sugen på att göra är ett DNA-test som visar etniskt ursprung. Pratade med Robert om det för bara någon vecka sedan. Hur pålitliga de där tester är vet jag inte men det skulle vara en rolig grej. 
Vet att jag har släktingar som bor i Kanada och pappa har till och med blivit ditbjuden nu i höst, synd bara att det ska vara så dyrt att ta sig iväg. Så får se om han åker eller inte. 
 
 
Källor: 
Temadagar.se
Wikipedia - Sverigefinnarnas dag
Wikipedia - Sverigefinnar
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0