13 februari: Fettisdagen, internationella pannkaksdagen & tandborstbytardagen

Fettisdagen
En av de bästa dagarna på året, om man frågar mig. Semlor är något av det bästa jag vet även om jag kanske har förätit mig i veckan på semmeltårtan som Robert köpte hem i lördags. Eller vem försöker jag lura? Skulle lätt kunna trycka en vanlig semla just nu, är tårtan jag är lite småless på. Förstår inte vitsen med att ha stora bitar mandel i? Och inte tog den slut igår heller, en liten bit kvar.
 
Fettisdagen är väl ursprungligen en kristlig högtid som har med fastan att göra? Som ni hör är jag inte så insatt. Det enda jag vet är att jag gillar att äta semlor.
Ordet semla har jag i alla fall lärt mig att det kommer från ordet simila och det betyder vetemjöl. 
De flesta vet nog hur en vanlig semla ser ut med bulle, mandelmassa och grädde (och såklart det florsockerpudrade locket). I andra länder kan den serveras med sylt istället för mandelmassa och även vaniljkräm.
Men är inte bara i andra länder de kan se annorlunda ut, de senaste åren verkar det ha blivit en ny tradition att komma på den konstigaste semlan och i år verkar det vara nachosemlan. 
Något som jag vill testa är en semmelwrap, har inte gjort det än, har inte fått chansen till det. Det vi däremot har testat, vilket vi gjorde förra året, var hallonsemla. Vilken besvikelse det var...
 
När det kommer till att äta semlan sedan så tror jag att det finns lika många sätt som det i USA finns att äta Oreo. Själv börjar jag med locket och efter det äter jag den bara som vanligt.
Robert han kan bara äta semla om han får ha den på ett fat och äta med sked.
Mamma vill helst ha sin semla i varm mjölk, såkallad hetvägg.
 
 
 
Internationella pannkaksdagen
Jag skriver alltid ner de här dagarna på ett dokument på min dator i början på varje månad, bara för att jag inte orkar skriva ner alla i ett svep. 
Min tanke om den här dagen var att få två goda saker i magen, semla och pannkaka. Däremot hade pannkakorna varit tvugna att vara LCHF eftersom vi försöker att äta det så mycket som möjligt, även om vi inte är super-duper-strikta. Är egentligen bara Robert som ska äta LCHF men jag har inget emot det. Och Casper äter liks sin egen mat eller då våra grytor med med annat tillbehör såsom ris eller pasta.
Men kan i alla fall säga att det inte blev några pannkakor igår. Jag hade för det första glömt bort det och för det andra hade jag varit alldeles för lat för att steka pannkakor till bara mig och Casper (Robert jobbade kväll). Det fick bli några skedar barnmat + makaroner med dipp till Casper ( inte alls bra middag,han har blivit så tjurig på barnmaten de senaste dagarna så fick ta en nödlösning) medan jag själv åt nudlar. (inte heller LCHF men som sagt är inte jag som ska äta det utan Robert).
Så får ta det med pannkakorna någon annan dag framöver. Måste hitta ett lite bättre LCHF-recept än det jag testade sist. Vet inte om jag gjorde fel eller om de verkligen ska vara så torra som de var. 
 
 
 
Tandborstbytardagen
Så efter att ha tryckt i sig allt det här goda är det dags att byta tandborste. Jag är en sådan person som i princip aldrig byter min, skäms nästan för att säga det. Var duktig och köpte en ny i höstas eftersom jag hittade min favorittandborste, och så råkar jag köpa en som var för hård...
Den fick bli resetandborste medan den gamla fick stå kvar i tandborstmuggen.
När vi ändå är inne på att byta tandborste stod jag faktiskt så sent som idag och funderade på om jag inte skulle byta ut Caspers spretiga (blir så när man tuggar på dem) till en av de nya han fick i julklapp. Problemet med dem är att de inte har den där långa halsen som de rekommenderar för småbarn, det är ändå föräldern som ska kunna borsta barnets tänder (intresseklubben antecknar...).
 
 
Källor: 
Temadagar.se
Wikipedia - Fettisdag
Wikipedia - Semla
 
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0