Barnmorskebesök

Igår eftermiddag var jag hos barnmorskan och allt såg då bara bra ut om man bortser från att järnvärdet sjunkit så blir att börja med järntabletter. Även om jag vet att det är viktigt och att jag verkligen behöver det där extra järnet eftersom min kropp kommer att få ett rejält minskat värde inom en månad då blodets plasma kommer öka och järnet minska så gruvar jag mig för dessa järntabletter. 
Jag har under de senaste åren lämnat blod några gånger och för er som också gjort det vet att efteråt så får man med sig järntabletter hem för att ta efter blodgivningen. Efter min första blodgivning så fick jag vanliga järntabletter men då jag har otroligt svårt att ens ta tabletter 1/4 så stora som dessa så var det omöjligt för mig att få i mig de här. Fick därefter kapslar som jag då kunde ta isär och tömma ut innehållet från på en sked och svälja ner de illasmakande järnkornen. Inte det bästa men fick i mig lite järn i alla fall (finns anledningar till att det ligger i kapseln och inte bara för att slippa den äckliga smaken utan också för att det ska tas upp på rätt ställe i kroppen till skillnad om man tömmer innehållet och det tas upp innan det kommit dit det ska).
Men även om jag lyckades få i mig det, och fick min lilla mängd järntillskott, så blev jag så otroligt dålig i magen med hemsk magsmärta...och då menar jag inte lite heller.
Berättade detta för barnmorksan igår som ändå tyckte att jag skulle ta dessa kapslar och göra som jag gjort tidigare, men innan sänggående istället för på morgonen som jag gjort innan för att se om det gjorde någon skillnad och funkar det utan problem så skulle jag fortsätta så i alla fall till nästa besök i maj.
Men gruvar mig vilket som och proppar hellre i mig lite mer järnrik kost (däremot inte inälvsmat då jag inte är ett fan av det + att det är något som jag inte får äta just nu).
Ska i alla fall testa och se innan med järntabletterna/kapslarna och funkar det inte så får jag väl mixa det där blodbrödet hon rekommenderade och hoppas att det smakar godare än jag föreställt mig och sedan blanda det på allt jag äter samt kanske köpa blutsaft och äta mer järnrik mat.
 
Men om vi nu bortser från det här med att mitt järnvärde var dåligt så var allt annat bara bra. Bebisens hjärtljud hördes klart och tydligt och slog med ca 140 slag/minut i genomsnitt. 
Mitt blodtryck var jättebra och även urinprovet. Däremot har jag fortfarande inte helt gått upp de 5 kg som jag tappat de senaste veckorna då jag mått så dåligt och knappt kunnat äta + kräkts upp det som jag väl fått i mig men är bara att kämpa på och förhoppningsvis kommer matsuget tillbaka snart och jag återfår min aptit!
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0