Vecka 29 och barnmorskebesök

Då har jag nyss kommit hem efter träffen med min nya barnmorska och det gick då bara fint. Allt såg bra ut om man bortser från att mitt järnvärde är riktigt dåligt igen och ligger nu på 100. Har haft 110 som lägst innan och vid senaste besöket låg det på 116.
Kan erkänna att jag fuskat med järntabletterna men är inte alltid jag kommer ihåg dem och när jag väl gör det så är det då jag ätit dåligt och vet hur det slutar om jag tar en då. Dessutom har jag brustabletter som inte är lika effetiva som om jag skulle ta en tablett från apoteket men kan man inte ta något annat så får man nöja sig med det.
 
Något som inte heller går speciellt mycket uppåt är min vikt. Det är aldrig någon som tror mig när jag säger att jag knappt gått upp något under dessa 28 veckor och 2 dagar som jag varit gravid, för alla som träffar mig ser ju bara att jag blivit större.
Men vägde 68kg innan alla hormoner som jag tog innan jul och sedan fick dessa mig att gå upp till 70kg då man kan samla på sig en del vätska, var rätt svullen efter denna behandling.
Sedan gick jag ner till 65kg då jag började må dåligt och vid senaste besöket hade jag gått upp till 69kg och nu vägde jag 69.3kg. Så 3hg på ungefär 3 veckor.
Barnmorskan frågade mig till och med om jag använder graviditeten som diet ;p men det var inget att oroa sig för eftersom allt annat såg bra ut. Ligger på medelkurvan för tillväxten av livmodern och hjärtljuden hos bebis låg på 145 och det brukar alltid ligga mellan 144-147 så inget ovanligt där heller.
 
Nu får jag bara se till att ta dessa järntabletter och som det ser ut nu så är en om dagen ett minimum men två är det bästa. Var inte så sugen på att få järninfusion vilket kommer hända om värdet fortsätter att sjunka.
Sedan hoppas jag även att smärtan i benen försvinner snart, hon visste inte vad det kunde vara för något men efter att ha läst på familjeliv och liknande så vet jag att jag inte är ensam. Vissa säger att deras smärta kommer från järnbrist men det kan lika gärna vara ischiasnerven som spökar. Oavsett vad så kommer det att bli bättre efter att jag fött, så bara härda ut. Det är ju faktiskt för en bra sak och återstår problemet så får jag väl ta mina powernaps på dagarna istället.
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0