Vecka 36, barnmorskebesök och blodprov

Barnmorskebesöket gick som smort och fick träffa en jättetrevlig kvinna.
Började med att lämna urinprov men har ingen aning om hur det var men kan tippa på att det var bra då jag inte fick veta nått annat. Blodtrycket var som vanligt också toppen.
Har även gått upp 500 gram till sedan senaste besöket för tre veckor sedan. Inte så mycket egentligen med tanke på att bebis ska gå upp 20-35gram om dagen har jag hört.
Så nu har jag gått upp 1.3kg sedan mitt första besök i Vännäs fast ser ut som jag gått upp minst 10-15 kg... så förstår att folk inte tror mig då jag säger det men har gått ner mycket i mig själv så kanske kommer väga mindre än innan sen efter förlossningen, håll tummarna för det för försökte gå ner lite i vikt innan jag blev gravid (även om jag inte vägde extremt mycket men vill tillbaka till min gamla vikt).
 
Bebis hjärtljud låg på 138 i genomsnitt så inget att oroa sig över där heller. Dessutom så låg han med huvudet neråt nu trodde hon. Hon skulle egentligen kolla med ultraljud men då hon inte förstod den nya apparaten så tar vi det nästa vecka istället.
Tydligen hade min vanliga barnmorska skrivit att han låg med huvudet neråt vid senaste besöket trots att hon bara kände vid revbenen vid senaste besöket, där man även såg och kände en bulle puta ut. Sedan sa hon även då att huvudet fortfarande låg uppåt. Men hon kan ju ha skrivit fel också i journalen.
 
Sen var det det här med hepatosen. Även hon trodde att det kunde vara det. Berättade att jag inte haft det längre än sedan igår kväll och att det kom plötsligt men det var visst vanligt. Är ju ändå i vecka 36 nu (35+0) eller vecka 35 säger de att jag är i men min app och andra uträkningar säger 36. Men hur som helst så är det vanligast att man får detta i slutskedet och där är jag i alla fall.
Men vi tog i alla fall ett fasteprov, åt mat sent igår men innan 22.00 så kunde lämna provet utan problem. Nu ska det bra skickas in och hon hoppades på att ha svar till på torsdag och då skulle hon höra av sig.
Hon skulle även ringa Gyn om värdena var förhöjda och fråga hur de kommer att gå tillväga. 
Men själv håller jag tummarna över att han stannar ett tag till för även om han är redo att komma till världen så har jag insett att jag inte riktigt är det ännu. 
Är fortfarande besviken över att vi inte fick barnkammaren jag velat ha då han fortfarande inte tömt där inne och han kommer säkert inte göra det trots att det skulle göras innan juni. Så skötbordet är inte uppe ännu och som det ser ut just nu blir det att ställa upp det i gästrummet, vilket jag helst velat slippa. Men vad ska man göra, vi behöver det ju.
 
Insåg även att jag inte har någon skötväska, kanske inte det viktigaste men jag vill som ha allt klart. 
Har inte heller någon babyfilt, barnvakt eller saker till mig själv som kan behövas före, under och efter förlossningen.
Vi har ju för tusan inte ens hämtat hem varken babyskydd eller barnvagn ännu!
Men blir väl i alla fall att försöka packa BB-väska i veckan. Om jag nu har hepatos så finns ju alltid en risk att det kommer att ske tidigare än beräknat så då gäller det att vara berädd och klar.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0