Ingeborg

Idag har Ingeborg namnsdag och så även jag eftersom jag heter det i andranamn. Detta är ett namn som jag delar med min mamma som också heter det i andranamn, vilket är lite kul. 
Men detta har inte varit ett namn som jag varit förtjust i när jag var mindre och när vi skulle stava till något av våra andranamn på en tyskalektion i högstadiet valde jag istället mitt andra andranamn som är Kristina. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte valde Ingeborg eftersom det hade varit lite roligare och annorlunda för ingen annan hette det men i min klass fanns många andra med andranamnet Kristina.

Om jag inte minns helt fel så kommer namnet från mammas mormor som hette det i förnamn. Fast i våran släkt relateras namnet ofta till visan "Jag har en gammal moster som heter Ingeborg" vilket mina syskonbarn sjungit för mig ett antal gånger när de var mindre.
Nu tycker jag att det här namnet är fint och speciellt när det är ett namn i släkten som gått i arv. 
 
Jag vet inte mycket om namnets betydelse men detta hittade jag i alla fall på Wikipedia:
"Kvinnonamnet Ingeborg är ett gammalt nordiskt namn som betyder under Ings beskydd, där Ing möjligtvis är namnet på en fornnordisk gud. Samma Ing förekommer också i namn som Inge, Ingvar, Ingemar, Ingemund, Ingrid och Ingolf. Birger Jarls första hustru hette Ingeborg."
 

I litteraturkursen som jag läser just nu så ska jag även läsa några texter (romaner, noveller, dikter m.m.) av samma tema. Mitt tema är kärlek men har valt lite "annorlunda" kärlek. Anledningen till att jag nämner det i det här inlägget är för att jag kommer att läsa den här boken...

 
..."Chefen fru Ingeborg" skriven av Hjalmar Bergman. Köpte den för några veckor sedan och faktiskt bara för att den innehöll namnet Ingeborg i titeln.
Att den skulle passa utmärkt under temat, eftersom Ingeborg blir kär i sin dotters fästman, visste jag inte när jag köpte den.
 
Så till alla som heter Ingeborg i första- eller andranamn säger jag grattis på namnsdagen!
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0