DIY: Ljus

Ibland så får jag pyssel-il. Är ingen expertpysslare men ibland tycker jag att det är roligt att hålla på. När mamma fyllde år bestämde jag mig för att göra ett eget ljus till henne och köpte tre kronljus i olika färger som jag smälte och hällde i ett glas. Blev inte jättenöjd men ändå inte helt missnöjd. Tyvärr har jag ingen bild på det.

Sen när Robert fick några värmeljus med extra lång brinntid i födelsedagspresent och det visade sig att de inte alls hade längre brinntid utan att veken brann upp snabbt och lämnade över hälften av allt stearin kvar så bestämde jag mig för att ta reda på det och sparade det i en burk.
Tog hem burken förra veckan när jag var i stugan och kollade sedan lite inspiration på Youtube och hittade en som gjorde ljus som liknade vattenmeloner genom att antingen blanda stearin med kritor eller något färgat vax.
Bestämde mig i alla fall efter att ha sett videon att göra regnbågsljus!

Köpte pappersmuggar tidigare i veckan, tyvärr fanns det bara stora men det funkade det också. Och sedan köpte jag kritor igår. Så nu på morgonen har jag hållt på ett x antal timmar med att få till ett regnbågsljus och är faktiskt riktigt nöjd!

Började med att ta en veke från ett av kronljusen som jag använde till mammas ljus, behövde ju bara en när jag gjorde den så hade två över. Sedan tog jag en metallplatta som veken sitter i på ett vanligt värmeljus och satte fast veken i den (fick först använda en syl) och sedan tog jag bara saxen och tryckte ihop så att den inte skulle ramla ut.
Ställde det sedan i muggen.
 
Sedan smälte jag stearin och krita i en burk som jag ställt i kokande vatten. 
OBS! Det blir lite stearin i kastrullen efteråt så brukar få diska några gånger med rätt så
varmt vatten och använda svinto för att få den ren!
 
Färg nummer 1: Cerise
Färgerna är mycket mörkare innan de har stelnat. Vissa färger tycker jag även har varit ljusare innan.

Färg nummer 2: Lila
OBS! Vänta på att det stelnat innan nästa färg!
 
Färg nummer 3: Blå

Färg nummer 4: Grön

Färg nummer 5: Gul
Såg väldigt grön ut tills den stelnade.

Färg nummer 6: Orange 

Färg nummer 7: Röd (glömde fota den färgen).
 
Sedan när jag var klar med alla färger så ställde jag in muggen i kylskåpet en stund så att det fick stelna ordentligt innan jag skalade av pappret och här är det färdiga resultatet!

 
Känner mig mycket nöjd må jag säga! Kommer garanterat göra fler såna här med med andra färgkombinationer!

Testade även att göra ett annat ljus jag sett med den biten av veken som blev över. Detta resulterade först i detta!
 
Tur Google finns i såna här lägen så man vet hur man får bort det ;)

Resultatet blev rätt okej ändå. Har inte stelnat riktigt på bilden. Har ljuset i kylen nu så hoppas det blir ljusare i färgen när det stelnat klart.
 
 
 
 
 
 


 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0