Måste allt vara så svart eller vitt?

Precis ALLT med valet ger mig magknip och trots att jag läst igenom nästan alla partiers program så är jag om möjligt ännu mer förvirrad nu än tidigare vad jag egentligen ska rösta på. 
Sedan så blir det diskussioner om allt när det är valtider och mycket skit delas och människor som inte kan kolla upp faktan tror såklart på det som står. 
Jag gav mig in i min första diskussion idag om SDs politik angående fri aborträtt (som de vill sänka från vecka 18 till vecka 12), att föräldradagarna ska delas precis som man vill vilket gör att pappan går bet om sina "låsta" dagar som idag ligger på 90. Jag tyckte tidigare att detta borde finnas eftersom jag inte hade jobb och Robert var den av oss som tjänade pengar.
Idag tycker jag istället att det är bra att Robert har de dagarna vilket har gett honom mer tid med Casper och tid för oss som familj eftersom han kunnat ta ledigt så att vi kunnat fara och hitta på saker tillsammans. Speciellt nu i somras. Hade jag tagit alla och gjort av med dem direkt hade den möjligheten aldrig funnits för oss.
Visst, det går att kompromissa själva men just då så ville Robert bara ha pengarna och jag  ville bara vara hemma. Kan erkänna att jag mådde så dåligt på grund av min ångest att jag hade svårt att släppa Casper ifrån mig och ville absolut inte söka jobb och tvingas till umgänge med andra människor! 
Idag känner jag inte så, även om jag än är starkt emot ett jobb inom vården eftersom det var där jag började må så här och rädslan över att må så där dåligt igen skrämmer mig. Nån dag kanske jag är redo för det jobbet men den dagen är inte idag. (Låter kanske bortskämd men har skrivit om detta tidigare och tänker inte gå in på det igen).
 
Sedan kom vi in på att de inte vill tillåta adoption till samkönade eller assisterad befruktning till ensamstående. Min morbror ansåg i princip att man får skylla sig själv om man blivit kär i en som gör att man inte kan få barn på naturlig väg.
Jag anser att man blir kär i en person och inte ett kön och att det inte borde hindra någon till lyckan över att bli förälder. Har själv genomgått en IVF och väntat år efter år på barnet som inte kom på naturlig väg. Hade jag varit ensamstående eller varit kär i en kvinna och SD styrt hade jag aldrig fått uppleva den lyckan som jag fick uppleva samma dag som Casper föddes.
 
Men det var egentligen inte det jag ville komma till med detta inlägg, detta blev bara en parentes av det hela. Utan det jag ville komma till, som också utgår från dagens politik, är hur svart eller vitt allt tycks vara.
Började redan för någon vecka sedan när jag läste ett instagraminlägg. En jag följer hade hälsat på tjejen som skolstrejkar för miljön. Hon inflikade hur stark denna tjej var som vågade tro på sin sak m.m. 
Var däremot inte så många kommentarer när jag läste men trots det så hade en person ändå tagit sig friheten att spy galla över både den som skrev och den 15 åriga tjejen. 
De kallades batikhäxor och att det var deras fel i princip att muslimer skulle ta över landet. Var värre saker också som jag gärna hade citerat korrekt men inte kan eftersom de kommentarerna togs bort rätt snabbt.
Hon som skrev inlägget resonerade däremot på ett mer moget sätt genom att förklara att genom den tonen får du inte fram det du vill säga på ett rättvist sätt, eller nått i den stilen. 
 
Det jag reagerade på är att varför måste det vara så svart eller vitt? Varför kan man inte argumentera för fler saker än en?
De pratade enbart om miljön men fick påhopp om att det var dem som gjorde så att fler skulle invandra till Sverige, trots att de aldrig ens nämnde invandringen.
Kan inte de som värnar om miljön också ha en åsikt om invandringen? Eller kan de som värnar om jämställdhet inte ha något att säga till om när det kommer till skolan, äldreomsorgen eller aborträtten? 
Får du bara ha en åsikt? Medan alla partier får ha massor?
Sedan sas det aldrig av denna influencer något om att hon skulle rösta på MP utan ville bara slå ett slag för våran miljö. Ville bara inflika det.
 
Var sedan med om en annan sak, som inte har med politik att göra utan som har med min kompis hund att göra. Hon hade låtit henne spåra och trodde först när hon skrev att hon fått kritik på bilden hon delat att det skulle gälla att hunden hade lite blod kvar runt nosen från spårningen. 
Det som stod var mycket sjukare och grundade sig i att en sällskapshund inte alls skulle få spåra för den skulle bara vara som sällskap. Detta skulle istället överlåtas till jakthundarna för det var deras jobb. 
Kruxet var bara att min kompis hund älskade att spåra och hon var duktig på det. Hon skulle även kunna bli eftersökshund vid trafikolycka eller skadeskjutningar om hon bara får träna lite mer tror jag. Men eftersom hon inte är av den rasen som de typsika jakthundarna är utan mer liknar en sällskapshund så var det inte rätt av min kompis att låta henne söka, enligt personen som kommenterade.  
Anser samma sak här som ovan. Varför måste det vara så svart eller vitt? Varför inte bara låta hunden, som lever betydligt kortare liv än oss, få göra det som den älskar?

Skulle vi ha använt Nova till fågelhund bara för att det var det hon mest hade i sig, om man går efter raserna, trots att hon mest älskade att lata sig framför kaminen och åka båt och skoter med Robert? 
Hundar är väl minst lika unika som oss människor ändå?
Och ja, jag kan redan höra kommentarer om att hon säkert hade velat jaga fågel om hon fått chansen. Kanske det, men hon mådde absolut inte dåligt över att leva som hon ville heller. 
Men tvingade vi inte henne till båt- och skoterturer då? Absolut inte! Hon tjöt när hon inte fick följa med på vintern de gångerna vi skulle på långsvängar med skotern och så fort hon hörde oss komma tillbaka hade hon kunnat klösa sig genom dörren hos den person hon råkade befinna sig hos den dagen. Kom personen ut med henne hoppade hon direkt upp och lade sig tillrätta på skotern.
Samma sak med båten, hon hoppade i och simmade efter några av gångerna vi åkte utan henne och hon skulle stanna på land med någon som skulle vara med henne, detta gällde främst de gångerna vi åkte över till stugan för att hämta/lämna något och inte alltid hade plats över. 
 
Känner att jag kan ha tappat tråden lite här med olika argument hit och dit men det jag menar är att varför måste det vara så inrutat på en sak? Varför kan vi inte ha åsikter om flera saker. Varför kan vi inte få göra flera saker? Precis som att hundar också borde ha rätt till att göra det som de gillar, trots att några kanske anser att en typisk jakthund inte alls ska få ligga i soffan och mysa med barnen en lördagkväll och andra kanske anser att en liten hund inte alls ska tillåtas till att spåra i skogen, utan att de två borde byta plats. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0