TV

Kommer inte på nån vettig rubrik till det här inlägget så tar därför det mest simpla jag kunde komma på.
Som jag skrev förra veckan så har vi haft lite bekymmer med kabel-tvn där de tyckte att vi skulle betala för kanalerna trots att vi inte hade tillgång till dem efter ändringen. Var även i kontakt med Telekområdgivarna som även de ansåg att vi inte skulle behöva betala om vi inte godkänt villkorsändringarna som gjorts.
Så i onsdags var jag upp till kommunnen tillsammans med pappa då även han hade ett ärende dit. Han som har hand om det hela berättade för mig att det var 3 månaders uppsägningstid och att enda gången det inte gällde var vid dödsfall.
Berättade att jag varit i kontakt med Telekområdgivarna och att det enligt dem räknas som en villkorsändring och att då gäller inte det.
Ja det hade jag rätt i men enligt han hade vi godkänt ändringen samma sekund som vi hämtat ut ett digitalkort, det har vi aldrig gjort.  Tydligen hade han fått höra att vi gjort det trots att Robert och den tjejen som han pratade med haft en diskussion om det faktum att vi inte har hämtat ut något.
Så vi behöver inte betala för någon kabel-tv längre och jag hade rätt i det hela.
 
Men då när jag kom hem hade även gratiskanalerna försvunnit. Pappa kom hit strax efteråt så han ringde till kommunen och hörde vad det kunde bero på. Han var mest fundersam över om de kanske råkat gräva av någon kabel eller liknande de som håller på att gräva vid folkets hus. 
Tydligen funkar det så att vårat internet, där även kabel-TVn kom ifrån, har kopplats ihop med antennuttaget på väggen och det nämndes något om ett avtal så om vi ville fortsätta se gratiskanalerna så var vi tvugna att fixa en egen antenn. Annars var vi tvugna att betala summan för kabel-TV till dem, alltså lika stor summa som de tar för hela deras utbud skulle de nu ha för gratiskanalerna.
Detta tycker jag låter konstigt men orkade inte nästla mig in i det här utan Robert visste att det satt en gammal antenn på taket och i söndags då vi kom hem for han upp på vinden och kopplade om lite så vi fick in gratiskanalerna på våran TV nere. 
I samma veva bestämde även Robert att det nästan var få kanaler ändå och tyckte att vi skulle skaffa boxerkort med ett paket där vi själva får välja vilka kanaler vi ska ha. Så vi gjorde det och tur som det var så hade de även erbjudande på det just nu.
Första året kommer det vara hälften så mycket som vi betalat för kabel-tv här, eller ännu billigare än halva priset eftersom detta kort var gratis och de ska ha 700 kr på kommun för ett.
Men andra året kommer det att kosta ca 30 kr mer och det kanske låter dyrt för 239 kr för bara 8 kanaler + gratis utbudet på 6-7 kanaler. Men sedan får man tänka så här också att av de kanaler vi betalade 200 kr för på kommun så var det inte ens 8 vi såg på. Nu kan vi själva välja vad vi ska ha samt byta ut dem en gång i månaden om vi känner för det. 
Så en aning dyrare men en betydligt smartare alternativ för oss.
Just nu har vi dessutom en hel hög med kanaler, då kortet kom idag, och antar att  det beror på något specialerbjudande eller liknande i början för att locka folk att köpa mer kanaler eller för att man ska kunna se vad som visas på resterande kanaler.
Hur länge det håller i sig vet jag inte men kommer väl vara kul så länge det varar.
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0