Casper Update

Var så länge sedan jag skrev en update om Casper nu, i maj var senaste gången! Trodde att jag skrivit något lite mer nyligt än så men tydligen inte. 
Skriver mest det här för mig själv eftersom jag gillar att gå tillbaka och läsa och det händer så otroligt mycket hela tiden att man snabbt glömmer. 
 
Han kan nu:
* Krypa på knäna! Så länge som han ålat fram med efter lite kryp på farmors gräsmatta med bra fäste lärde han sig tekniken tillslut.
* Stå utan att hålla i sig
* Gå! Men han kryper hellre då han tycker att det är lite läskigt. Lite seg med gången kanske han är men måste låta han ta det i egen takt. Vill dock påpeka att han går hur bra som helst så han väl går. Och bara idag så har han gått otroligt mycket.
De första riktiga stegen tog han 20 september.
* Säga lampa, pappa (utan att säga baba), nam-nam, omma (blomma), titta, mao (kisse, förut sa han kisse och ovve=vovve), anka, bä, nä, bompa (Bolibompa som han gillar att se nuförtiden).
*  Äta med sked riktigt bra! 
* Förstå så mycket som man säger åt han. Frågar jag om han har något i munnen gapar han, ber man han ta ut det ur munnen gör han det 9/10 gånger, inte om det är något som var gott/intressant att tugga på.
Om jag ber honom ta av sig vantar, mössa eller sockar/skor så vet han precis vart de sitter och hur man gör.
Frågar jag honom sedan vart sockarna/skorna ska vara försäker att sätta fast dem på fötterna. 
 
Han kommer snart kunna:
* Gå helt och hållet, han måste bara våga lite mer och jag är där och uppmuntar och berömmer vid varje steg han tar!
* Säga en väldans massa ord. Enligt BVC är han tidig med talet och bra på att uttala. Han sa pappa sist då vi var där och det chockade dem fast han sagt både mamma och pappa sen i maj. En sak är säker, han är otroligt duktig på att härma ljud och stavelser.
 
Han är:
* En riktig tjurskalle! Han är envis och bestämd. Ska han göra något så ger han sig inte i första taget, även om det tar tid. Och ska han vara hos pappa så ska han vara hos pappa, trots att pappa måste tillbaka till jobbet! Däremot så är han inte en sådan med hemskt humör bara för att han är bestämd av sig.
* Givmild. Han är den mest matglada människan som finns men frågar man om man får smaka räcker han alltid fram det han har.
* En pratkvarn! Det hör väl till om man samtidigt är så duktig på att härma ljud och ord och hela tiden verkar vilja lära sig nya. Sedan finns det ju en risk att han ärvt det från mig som aldrig var tyst då jag var liten. Kan man inte tro idag!
 
 Han som ville göra som morfar och sitta på stolen ♥
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0