Telefonmötet

Hade ju telefonmöte med arbetsförmedlingen igår som uppföljning på inskrivningen som jag gjorde förra veckan. Det ska nu kollas upp lite med Stöd och Matchning och vad de har för något i kommunen och hur ofta det är träffar eller liknande eller om de har ett annat upplägg. Är det för många timmar i veckan så kan jag inte stå som arbetssökande förrän Casper har fått dagisplats vilket jag har fått tummen ur och lämnat in papper på nu.
Tycker i alla fall att det gick bra och så får jag se hur de kommer att gå vidare med allt. Hon tyckte, vilket även jag tycker, att jag velar lite om vad jag vill jobba med. Så hon gav mig tipset om att göra intressetestet på deras hemsida. Hade för mig att jag aldrig gjort något sådant tidigare mer än inför gymnasievalet men nu när jag satt och gjorde det så kände jag igen det. 
Detta var i alla fall "svaret" som jag fick. Eller den punkten som fick störst stapel.
 
Du är intresserad av att sammanställa och förmedla information muntligt eller via olika media, till exempel Internet, radio och TV. Arbetet kan innebära att skriva egna texter eller redigera material av andra skribenter. Informationen kan riktas mot enskilda personer eller grupper. 
Yrkesförslag inom området
Översättare
Journalist
Copywriter
Kommunikatör/informatör
Tolk
Bibliotekarie
Guide
 
Översättare var ju något jag skrev bara här om dagen att jag vill bli och det är också ett jobb som jag har sökt. Är även med i en sida där man kan få sådana jobb men det som jag har fått hittills under de år som jag varit med är att jag ska betygsätta andra medlemmars texter då man får en text från början när man går med som ska testöversättas och betygsättas av andra.
Sedan har jag även sökt ett jobb som bibliotekarie för några år sedan men jag fick det inte. Tror faktiskt att det jobbet gick till en tjej i min förra klass, om det inte var så att hon jobbade där redan innan. 
 
Jag berättade även för kvinnan från arbetsförmedlingen att jag i dagsläget inte känner för att jobba i grupp eftersom jag vet att jag jobbar bättre ensam. Och att jag inte heller känner för att jobba inom vården, sedan vet man ju aldrig hur det kommer att se ut om 5-10 år då kanske jag mer än gärna söker mig dit då det finns saker som jag gillar med det jobbet också.
Men ett jobb är ju även0 något som jag måste ha för att kunna ha mat på bordet och tak över huvudet och slippa leva resten av mitt liv på min sambo och hans plånbok, vilket jag har gjort alldeles för länge nu. Och då måste jag också ta hänsyn till att jobbet jag drömmer om kanske inte finns här, eller ens i närheten av den här kommunen då långa distanser är något som man får räkna med när man bor i norra delen av Sverige.
Men det hindrar mig ändå inte ifrån att försöka hitta ett jobb för mig. För tidigare då jag har sökt jobb så har jag alltid sagt att det inte spelar någon roll vart jag hamnar och varje gång känt efter ett besök att det visst spelar roll.
Jag vet inte varför jag känner mig så bortskämd när jag skriver det här. För att alla kan minsann inte välja och vraka bland en massa yrken och vänta på det som passar bäst utan det är bara att ta första bästa med dålig inkomstlön och se glad ut så att man i alla fall kan betala de mest akuta räkningarna. Jag har väl egentligen inte heller den lyxen att jag kan välja och vraka och jag har inte den tiden som krävs till studier heller men nu när jag känner att jag fått bra hjälp som lyssnar på mig och inte bara tjatar om hur mycket folk det behövs inom vården så tänker jag ta den chansen. Och finns inte jobbet som jag vill ha, ja då får jag gå vidare till nästa steg helt enkelt!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0