Upp och ner med vikten

Önskar verkligen att jag hade tid att skriva mer, eller ork de gångerna jag faktiskt har lite tid över. Men är väl så när man är nybliven förälder utan rutiner?
Det jag tycker är tråkigast med att inte hinna skriva lika mycket som jag vill är att jag missar att skriva så mycket om mina dagar med Casper för att sedan kunna gå tillbaka när han blivit lite större för att se hur allt var, för antar att man glömmer snabbt.
 
De senaste veckorna har i alla fall störst fokus legat på Caspers vikt då den gått upp och ner. Han har ännu inte kommit upp till födelsevikt utan har 20 gram kvar.
Så han har den senaste veckan fått ersättning på kvällen samt nu även en gång mitt på dagen med start igår. Jag gillar egentligen inte att ge ersättning med tanke på hur trög hans mage verkar vara redan nu därför oroar jag mig för att han kommer bli förstoppad med ersättning. Med bara amning så kan han inte bli förstoppad nämligen och då är det ingen fara att han bajsar mer sällan en en gång i veckan men nu när han inte gjort det börjar man på bli orolig,
Dessutom så anser jag, utan att egentligen ha jättekoll, att ersättning innehåller en massa saker man kanske inte borde stoppa i ett barn, mycket konstgjorda ämnen. Har läst litegrand och insett att de ibland stoppar i en massa kemiska saker som inte alls är bra.
Sedan förstår jag de som kanske inte har något annat val, de som inte får igång mjölkproduktionen tillexempel. Men min mjölkproduktion är igång och tanken har alltid varit att helamma och slippa ge ersättning men nu får jag helt enkelt ta ett steg tillbaka och göra det som är bäst för Casper och betyder det att ge ersättning under en period av hans liv så får jag ge det.
 
Men samtidigt så fick jag veta något intressant under gårdagens besök på BVC. Det var en annan kvinna där som jag inte träffat tidigare och hon sade att det kanske berodde på att han var gul och p.g.a det inte hade lika stor ork att suga när han ska äta.
Vi, som redan vid första hembesöket påpekade att han var gul men bara fick till svar att han inte alls var det, samt att vi även sa det vid första besöket på BVC, ja vi blir inte alls glada om det hela tiden varit detta som varit orsaken till hans dåliga viktuppgång.
 
För tänk er själva. Här har jag under vissa dagar gått och klandrat mig själv om att jag äter för dåligt eller att min mjölk är totalt värdelös och även fått en del kommentarer av andra om att ersättning är så mycket bättre. Samt att jag känt det som att jag fått pikar av BVC-personalen att jag inte matar honom tillräckligt ofta eller tillräckligt länge, fast det där med hur ofta och hur länge han ska äta är något som de ändrar sig om varje gång också, Nu får det inte gå mer än 4 timmar och då spelar det tydligen ingen roll att han legat vaken i 3 timmar efter förra målet och sedan somnat, även om jag av medmänskliga skäl faktiskt inte väcker honom då efter en timma för jag är den av oss alla som vet hur svårt han har att somna efter han fått ersättning på kvällen.
Så om det nu inte alls berott på mig eller på min bröstmjölk utan på något som vi påpekat för flera veckor sedan ja då blir man rätt ut sagt besviken på BVC. 
 
Så hur ska vi nu lösa detta problem med att han är gul? Jo ha honom lite mer i dagsljus vilket jag försökte med redan igår genom att låta honom sova ute i vagnen, något som jag hört att barn ska tycka om men som Casper aldrig gillat och igår var inget undantag. Fem minuter tror jag han låg där men sedan var det inte roligt längre. Troligtvis på grund av alla jakthundar i området som skäller så fort de ser ett löv blåsa förbi och skapar kalabalik hos alla andra hundar på alla andra gårdar också...
Men är bara att ta lite promenader med vagnen, för det gillar han, och se om det kanske blir bättre.
Hur som helst så är det enda jag hoppas på att han ska börja gå upp i vikt och hålla samma takt med den som med hans tillväxt på längden. 3,5 cm sen födseln nu, ca 1 cm/vecka växer han. och är nu 55,5cm lång.
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0