Har vi blivit dummare?

Det finns inte mycket som gör mig så irriterad som när människor i min bekantskapskrets sitter och delar och kommenterar massa rasistiska fejknyheter. Jag vet inte varför det gör mig så extremt upprörd men kanske beror det på att de är så överdrivna att till och med en 2 åring borde kunna se att det som står inte är sant! 
Senast igår så hade en släkting till mig delat en artikel om att invandrare inte behöver körkort enligt svensk lag men svenskar vi får böter om vi kör utan. Redan här borde man inse hur fejk det är. Tror inte att lagen gör någon skillnad angående vart du kommer ifrån, har du inget körkort så får du inte köra bil, punkt slut!
Att sidan dessutom heter satiren.se verkar det inte heller vara någon som brytt sig om då de kommenterat denna delning.
Men det är det många som bara läser rubriken och aldrig innehållet vilket man märkt de gånger då folk delat skämtartiklar och varit extremt upprörda och när man sedan gått in har man möts av texten "du har blivit lurad" eller liknande. 

Jag börjar fundera på om vi verkligen blivit så dumma och naiva att vi tror på precis allt som skrivs! 
Visst så kan man tycka att det är upprörande att det sprids så mycket falsk skit, även om alla har lika stor rätt till yttrandefrihet, men samtidigt så kan man kanske tänka att det är upp till var och en att se över det man delar.
Är det så svårt att vara källkritisk? Är vi bara lata? Eller har det gått så långt att vi blivit så hatiska mot andra människor att vi tar varje motargument vi kan hitta utan att ens bry oss om att kolla om det är sant eller ej?



Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0