När försiktighet leder till oro

Igår kväll så kunde man läsa på VK att polisen stod med vapen och spärrade av Umeå Östra som är en av tågstationerna i Umeå. Vad det berodde på kunde de inte säga då när jag läste men det fanns folk som vittnade om att polisen ropat åt folk som var på väg till tågstationen att vända om och springa från platsen.
Det började då såklart att ryktas om både bombhot och terrorattentat.
Så när jag vaknade efter 03.30 imorse så kunde jag inte låta bli att kolla om artiklen uppdaterats. Det stod då att de gripit två män på tåget och att det gått lugnt till. Dessa män ska ha hotat passagerare på tåget.
Läste nu ytterligare en uppdaterad artikel om detta som var lite mer tydlig. Den ena av männen var nu släppt medan den andra höll på att nyktra till på stationen då han tydligen var drogpåverkad. Han anhölls för att ha viftat och hotat folk med kniv samt att han brutit mot knivlagen.
 
Visst tycker jag att det är bra att polisen tar hoten på allvar men samtidigt så kan man undra om det behövs en hel insattsstyrka och ambulanspersonal med skyddshjälmar för en person som viftar med kniv.
Nu var jag ju iofs inte där på tåget då det hände så kan ju inte uttala mig egentligen om hur allvarligt läget var. Kan inte heller uttala mig om hur mycket media har förstorat upp det hela.Bilderna ser däremot inte så roliga ut.
Men jag har full förståelse att allmänheten blir uppskrämd av allt detta. Både på grund av det som gick att läsa i media och det som polisen ropade ut till folk som kom och gick. Samt att man kunde se människor springa ut från tåget med sin packning måste ju fått en del att bli skrämda.
Även jag kände kalla kårar av allt detta och då befinner jag mig ändå över 15 mil bort. Men har stått på den perrongen och åkt tåg på kvällen från Umeå Östra förut då jag hade praktik på sjukhuset. Det får en att tänka på hur man själv hade reagerat om man kanske hade börjat jobba på sjukhuset och stått och väntat på nästa tåg hem just där och just då.
Med så mycket som händer runt om i världen just nu så känns det som att man inte kan vara nog försiktig men frågan är också hur försiktig man borde vara. För mycket kan bara skapa oro, men för lite kan leda till värre saker.
Däremot så tror jag ändå att poliserna som befann sig på plats gjorde ett utmärkt jobb och jag måste ge en stor eloge till er som jobbar inom detta yrke!
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0