Gravid och naken?

I tisdags begav vi oss iväg till Umeå, dela för att hämta en elmotor som Robert fått av sin pappa men också för att hitta kläder till mig då vi ska på bröllop nästa helg. 
Jag trodde att det skulle vara lätt att hitta gravidkläder i Umeå men hade fel.
Redan innan vi åkte så kollade jag ut några stilar på H&Ms hemsida som jag skulle kunnat tänka mig att ha. Vet att allt inte finns överallt så tänkte att jag lika gärna kunde ha kollat ut flera olika.
Men när vi sedan kom till H&M mitt i stan så fick vi veta att de inte sålde ett endaste gravidplagg utan att den enda av deras affärer som hade sådant var den på Ersboda.
Vi gick då vidare till Åhlens men även där var det tomt på den fronten. Hon som jobbade där berättade även att det bara fanns en affär i själva stan som sålde och det var Lindex, men är inte särskilt förtjust i deras klänningar. Sedan fanns det tydligen inte en enda affär på Avion, vid nyöppnade IKEA, som sålde några kläder för gravida. Utan det var bara Lindex eller H&M på Ersboda som gällde.
 
Så vi hade inget annat val än att bege oss till Ersboda och kolla och måste säga att det bara var tragiskt då man såg vilket litet utbud de hade.
Eftersom de hade så lite så var allt ihoptryckt i samma hörna, om man bortser från leggingsen som hade ett eget ställ. Men byxor, klänningar, toppar, linnen m.m. var alla blandade tillsammans. Det kändes mer som på en secondhandbutik än klädbutik.
Hur som helst så hittade jag i alla fall en klänning jag kunde ha, eller i alla fall exakt kunde ha så ber till gudarna att magen inte växer allt för mycket till nästa helg. Köpte även leggings fast jag egentligen hade velat ha ljusa strumpbyxor till. Men strumpbyxor fanns bara för icke-gravida och då sådana som ska trycka in magen och göra den så liten som möjligt, tror inte att det hade varit så skönt att ha på sig nu då jag kommer vara gravid i vecka 36 på bröllopet.
 
Känner mig väldigt besviken på hur dåligt detta utbud är. Jag menar Umeå kommun skryter ju jämt om att de är en växande stad och hela tiden byggs det nya lägenheter. Men då kan man ju fråga sig om det är många mammor som flyttar dit eller om det bara är studenter. Eller har alla mammor så otroligt små magar, även i slutet av sin graviditet, att de helt enkelt bara fortsätter köpa kläder på de vanliga avdelningarna?
Nu vet jag inte om jag kan påstå att min mage är gigantisk, har ju knappt gått upp i vikt. Men ska jag på ett bröllop så vill jag ha något som är anpassat efter hur min kropp ser ut nu och nu är det svårt att undvika att jag är gravid då jag trots allt har en typisk gravidmage!
Nu vet jag att det inte är kommunen som bestämmer vad som ska tas in och inte på de olika butikerna. Men man kan ju tycka att butiksägarna ska ha alla i åtanke då de väljer bland sina sortiment,speciellt kedjorna som säljer gravidkläder online. 
För det är väl inte meningen att vi gravida ska gå nakna bara för att vi under en kortare period av våra liv har en kropp som är anpassad för ett barn?
 
Denna bild och dessa kläder ger inte min mage rättvisa. Den är faktiskt en aning mindre ;)
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0