Bakning

Har varit sugen på att baka i flera dagar nu men har inte vetat vad jag velat göra och sedan vet jag hur det kommer att sluta, det blir aldrig uppätet! Vi får alldeles för lite gäster + att jag och Robert inte äter så extremt mycket själva.
Men igår kunde jag ändå inte hålla mig från att baka något och tänkte att kakor måste vara det bästa och mest hållbara och speciellt om jag inte gjorde så mycket.
Tänkte först bara göra en sort vilket var kolasnittar, men då jag även hittade en annan sort med bara tre ingredienser så testade jag även att göra den.
 
 
Så det första jag gjorde var de här kakorna med bara tre ingredienser vilket var socker, smör och havregryn men jag valde även att blanda i kanel också för att få lite mer smak på det och oftast när jag chansar brukar det inte bli så bra men denna gång är jag glad att jag gjorde det.
Har aldrig gjort nått så enkelt någon gång. Var bara att blanda socker, havregryn och i mitt fall då även kanel och sedan hälla på smält smör, röra om, ner i formar och in i ugnen. Som ni ser blev det inte så jättemånga och jag vet inte heller om jag kan kalla det för kaka då de inte håller ihop riktigt så som jag vill, kanske var för snål med någon ingrediens. 
Men kan i alla fall lova att  de blev goda och speciellt då de var lite varma fortfarande.
 
 
Sedan gjorde jag kolasnittarna och blev de snygga? Nej inte alls. Men smakade de bra? Ja det gjorde dem.
Jag var lite dum som använde plåten till de andra kakorna först eftersom jag inte kunde rulla ut mina "degkorvar" direkt på plåten då den var så varm. Så de första två degklumparna rullade jag ut på en skärbräda vilket resulterade i att de gick av då jag bar dem och därför blev de till fyra remsor istället för två. Sista kunde jag däremot rulla ut och platta till dirkekt på plåten då den hunnit svalna tills dess.
Tänkte även inte på hur mycket de flyter ut under gräddningen så trodde nästan att det var kört men som tur är så är de fortfarande mjuka och lätta att skära i direkt då de kommer ut från ugnen, är ju även då man ska passa på att göra snitten.
 
Låter nästan som att jag vet vad jag pratar om men sanningen är den att jag misslyckas mer än vad jag lyckas då det kommer till bakning. Ni som inte tror mig skulle sett Daniels Coca-cola tårta han fick då han fyllde år, den såg inte alls ätbar ur.
Vet däremot vad vi gjorde för fel såhär i efterhand så om jag ska försöka mig på det igen så kommer jag att ha det i åtanke. 
 
Så nui återstår det bara att se om det kommer någon och hälsar på eller om jag får någon gravidcraving tillslut och vräker i mig allt själv. Tur då att jag inte gjorde extremt mycket av varje ;)
Men pappa kanske vill ha någon gång då han kommer hit. Han brukar ju titta förbi ibland.

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0