Vecka 37: Fika

Jag ÄLSKAR att fika! Det måste ju vara något som är typiskt svenskt, att sitta ner tillsammans, surra och dricka kaffe/te/saft och äta godsaker. Nu är jag ingen kaffedrickare så det går bort för min del men bullar, kakor, bakelser, tårta ja vad som nu bjuds tackar jag sällan nej till ;)
Jag minns när man var mindre och for hem till min faster eller andra i pappas bekantskapskrets på eftermiddagarna och fikade och pratade om allt möjligt. Nu bjuds det mest bara på fika hos Roberts farmor som alltid tycks ha flera sorters kakor, bullar eller dylikt hemma oavsett när man kommer dit.
Annars brukar pappa vara duktig på det där med fika också när man är hemma hos honom.

Och när vi är ändå är inne på fika. En av de bästa sakerna som fanns var ju när man var liten och fick följa med på konditoriet och äta grodbakelser. Man orkade sällan äta upp en hel och hur mycket ens föräldrar påminde en om det så var det alltid valet när det var dags att välja bakelse.
När jag sedan blev lite äldre så brukade jag och en kompis skramla ihop pengar och sedan fara och köpa det vi hade råd med. Favoriten var biskvier men det blev också mycket chokladmaränger som vi fick köpa för lite och ingenting.
 
Det är synd att man inte far och unnar sig fika oftare. När man är i stan blir det heller inte så mycket fika utan mest bara hamburgare eller annan snabbmat. Men det är ju mycket mysigare att sitta på ett fik än att sitta på ett bullrigt hamburgerställe.
 
Från senast då jag var och fikade på fiket med mamma.
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0