Vecka 35: Lugnet före stormen

Det som jag först dyker upp i huvudet när jag tänker på lugnet före stormen är en händelse från stugan för några år sedan. 
Det började med att det var strålande väder så vi bestämde oss för att fara till ett ställe som vi kallar "Badön", jag, Robert, Erik och Mats. Vi badade, grillade och hade trevligt men när vi hörde lite muller på avstånd så började vi på att packa ihop våra saker för att bege oss tillbaka till stugan.
Robert som tyckte att det inte var någon fara och även tyckte att de svarta molnen vi såg var långt borta bestämde sig för att dra drag på vägen. Men även om molnen var långt borta så rörde de sig i rasande takt emot oss så alla vi andra fick övertala Robert att det kanske var dags att sluta fiska och börja gasa istället. 
Innan vi visste ordet av det kom åskregnet över oss och tur för oss att vi då för tillfället hade två motorer på båten och kunde köra båda två mot stugan.
Så fort vi kom i land och precis stängt dörren bakom oss ser vi ett ljussken på sjön och får veta dagen efter att blixten slagit ner på andra sidan. Hade vi varit kvar på sjön hade den garanterat slagit ner i båten då Roberts långa spön som satt på spöhållarna hade funkat bra som åskledare.
Åskan och blixtarna höll i sig väldigt länge den kvällen och det skakade i hela stugan så fort det mullrade. Inte den trevligaste upplevelsen jag varit med om och man kan verkligen säga att det var lugnet före stormen.
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0