Den stora paltfesten

I lördags var dagen som vi alla väntat på, eller i alla fall dagen som jag väntat på. Det började med att Daniel för några veckor sedan sa att han skulle bjuda några kompisar på palt på höstlovet, bland annat några från Stockholm som aldrig tidigare ätit palt.
Jag sa att han fick bjuda mig också om de skulle äta palt, men vet inte om jag såhär i efterhand kan säga att jag blev bjuden.
Så vi har tränat på att göra egen palt, först enligt ett recept från internet som blev värdelöst och sedan en gång enligt pappas recept efter att pappa skickat lite ingredienser som han hade hemma. Tydligen så hade han en påse klar med alla torrvaror till palt så han skickade hela påsen med Robert och sen kom Daniel och hämtade den här.
Andra gången blev det mycket bättre men lite torrt och smaklöst utan fläsk.
I lördags så var det tredje gången gillt och vi började redan i fredags med att göra bollar av fläsk och frysa in.
Sedan var det bara att göra smet, rulla paltar och koka palt i lördags vilket tog några timmar och speciellt för oss som är nybörjare.
De som blev bjudna sa att de gillade det men svårt att avgöra om de menade det eller inte ;) Palt är ju lite speciellt.
Mitt eget betyg på maten? Det var inte lika gott som pappas men inte heller fy skam.
 
 
 
Ber om ursäkt för de dåliga bilderna, fotade med min snapchatkamera då jag hade lite ström
 
Turbo var nyfiken på palten, eller rättare sagt fläsket.

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0