Vecka 43: Detalj

Jag har länge funderat på vad jag ska skriva under rubriken Detalj och har bollat mellan lite olika idéer men förhoppningsvis nu kommit fram till något som inte bara låter som "textgröt".
 
Jag minns när jag gick på linjen Mode-och textildesign på gymnasiet där vi fick göra egna kläder, väskor, smycken m.m. och hur viktigt det då var med detaljerna och på mer än ett sätt.
Det kunde antingen vara att man i detalj skrev upp sak för sak som man skulle göra för att få fram en färdig produkt som man kunde känna sig nöjd med. En bra arbetsbeskrivning var A och O innan vi satte igång och började göra mönster och klippa i tygerna.
Men sedan kom man även till detaljerna på det man gjorde. Kanske ville man ha en väska med quiltat mönster och då fick mönstret vara detaljen. Eller kanske göra som jag och sätta fast en liten metallkatt på dragkedjan och ha som "flärp" man drar i istället för den vanliga tråkiga som följer med dragkedjan.
Så nu har jag gått runt i min lägenhet och kollat efter saker som innehåller små detaljer, detaljer som egentligen inte har någon funktion mer än att det ser lite roligare ut än om man bara valt enfärgat.
 
 
1. Nitarna på axlarna på tröjan jag har på mig idag. Utan dessa skulle jag bara ha en svart tråkig tröja.
 
2. Spiralmönstret som finns längst upp på en av mina favoritmuggar. 
 
3. Ett mönster jag har på en kruka i hallen där jag förvarar pennor.
 
4. Ett mönster jag nämnde tidigare, quiltat. Detta hittar man på min väska från New Yorker.
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0