Vecka 42: Engelska

Jag vet att jag har skrivit om detta tidigare men det var ett tag sedan så det tåls att skrivas igen.
Detta hände oftare förut men det händer även då och då och det är att jag ibland drömmer på engelska. Vissa gånger kan en hel natts sömn bara bestå av att jag pratar engelska och så gör folk omkring mig och andra gånger är det bara vissa delar av drömmen som utspelar sig på engelska.
 
När jag först började läsa engelska så tyckte jag att  det var svårt och var så avundsjuk på en kille i klassen som var duktig på engelska och enbart på grund av att han sett många engelskspråkiga filmer. Vi detta tillfälle kan vi inte ha varit så mycket äldre än 9 år.
Sedan så hade jag även svårt att förstå hur folk kunde se filmer utan text eller hur mamma kunde förstå vad de sa på tvn när hon satt där och blundade och lyssnade istället för att titta. Jag trodde alltid att hon sov men så fort jag skulle byta kanal eller sträckte mig efter dosan så fick man alltid kommentaren: "Jag lyssnar på det där".

Men idag har jag inga problem med engelska och även jag kan se filmer och serier utan text och har även läst en del böcker på engelska utan några problem.
Det som jag haft svårt med länge är väl grammatiken men med detta i bakhuvudet från högstadiet när jag sedan läst både engelska A och engelska 6 på gymnasienivå så har jag kunnat lägga lite mer tid på att lära mig det istället för de sakerna som jag redan kan och det har visat sig i mina betyg också.
Jag kan erkänna att grammatiken fortfarande känns lite jävlig ibland. Och samma sak är det med att tala engelska. Det går bra för mig att formulera mig men ändå så tycker jag att det är pinsamt att prata på engelska de få gångerna som det krävs.
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0