Vecka 41: Årstider

Våren
Det är något speciellt med våren. Allt får nytt liv och man går emot ljusare tider. Personligen så har jag alltid gillat våren och känner mig alltid gladare när sommaren är på ingång. Men våren är, tro det eller ej, en årstid då många blir sämre om de mår dåligt psykiskt, det fick i alla fall vi lära oss när jag gick USKA-utb för några år sedan.
Man tror att folk, precis som jag, ska bli gladare men det är tack vare dessa "förväntningar" som folk gör det svårare. På ett sätt kan allt det nya och det ljusa kännas som ett hån mot ens egna måeende. 
Men alla är olika och det finns garanterat de med depression och ångest som mår bättre när våren kommer.
 
Jag är då en person som gillar våren och älskar när det blir varmare och varmare och även ljusare och ljusare för varje dag som går. Jag vet inte exakt när de sägs att våren börjar men för mig är det runt påsk, även om snön fortfarande brukar ligga kvar då.
De senaste åren har vi varit i stugan på påsk, eller innan beroende på vädret, och det är så mysigt när vi kan vara ute längre och njuta av soliga dagar när vi är ute och pimplar istället för blåst och snöväder som vi också, alldeles för ofta, brukar pimpla i.
Sedan så händer det så mycket på våren. Man får spana efter vårtecken i form av blommor och fåglar som kommer tillbaka, man får slå vad om när isen där vi har stugan ska spricka så att man får ta den första båtturen för året och slutligen fira valborg vilket sedan leder till nästa årstid vilket är min favorit...
 
Om jag ej minns fel var detta första turen till stugan efter isen släppt
 
I våras när jag följde med pappa och Lea och kollade på en husvagn
 
Promenad vid älven i början på maj
 
Ännu en bild från maj i år
 
...Sommaren
För mig är sommar jordgubbar med grädde, bad, sol, ledighet, stugan, isglass och husvagn.
Men känner mig inte jättenöjd med årets sommarväder. Jag var "ledig" hela denna sommar (d.v.s hade tagit ett sent studielån) så efter jag pluggat klart i juli så levde jag på mina skattepengar och det som var över efter studielånet och passade på att ta det lugnt eftersom jag visste att hösten skulle bli lite jobbigare + att jag jobbade HELA sommaren förra året.
Så även om vädret kanske inte var lika bra som förra året så kan jag ändå inte säga att sommaren i stort blev helt okej.
Vi spenderade nästan hela Roberts semester i stugan, vi hann med två marknader, en resa till Östersund och Frösö Zoo och så har vi fått umgås mycket med våran underbara släkt och vänner men även fått lite välbehövd tid för oss själva.
 
 
Sommaren är, och kommer nog alltid vara oavsett väder, min favoritårstid. Det enda minus med sommaren är väl att den är så kort.
 
Sommarpromenad vid älven
 
En natt på storarmsjön
 
Findus njuter i gräset
 
Båttur 
 
Hösten
Efter denna sommar så kände jag mig väl lite mer förberädd på hösten än förra året. För mig har det känts som att vi varit i ett mellanting mellan vår och höst under hela sommaren i år med endast en mindre nedtrappning under ett par månader.
Men även om hösten alltid känns om en besvikelse, med sitt gråa väder och regnskurar, så måste jag säga att jag ändå uppskattar denna årstid också.
Visst är det lite tråkigt med löv som faller men alla löv i olika färger är också en av de vackraste sakerna man får uppleva. Och det är något speciellt med en solig höstpromenad som får en att känna myskänsla istället för att man, som på sommaren, blir svettig och törstig om det är soligt ute.

Och även om jag inte alls gillar mörker så känns det på något sätt skönt med lite mörkt efter en sommar med ljust dygnet runt (i alla fall för oss uppåt i landet).
En av de mysigaste sakerna jag vet är att kunna tända ljus, krypa upp i soffan med en filt och en bra bok och någon varm dryck och det finns inga andra stunder då det passar bättre än en höstkväll eller regnruskig höstdag.

Höstbild från älven
 
Torgny bland höstlöven
 
 
 
Vintern
Sist men absolut inte minst, eller ska jag säga kortast, är vintern.
Jag har aldrig varit en vintermänniska men eftersom jag bor där jag bor så får jag bara acceptera att vintern är den längsta årstiden.
Däremot, oavsett hur mycket jag ogillar vinter, så ser jag hellre att vi får en vinter med mycket snö än en vinter med minusgrader ibland och plusgrader ibland som skapar ett mellanting mellan slask och halka. Förra vintern var inte alls rolig och vissa gånger var det så halt att dubbarna som jag köpt för att kunna gå ut med mina "draghundar" de halaste dagarna tog inte ens. Sådana gånger fick vi ta bilen och åka till ett ställe där de kunde släppas lösa för att förhindra att även jag blev ramlade och blev gipsad. (Som Robert var från september - februari/mars).

Det jobbigaste med vintern enligt mig är inte bara att den är oberäknelig utan även detta mörker hela tiden, kylan och det faktum att hela min hud redan när minusgraderna kommer förvandlas till kliande sandpapper.
Det är därför som jag kan uppskatta de tiderna efter årsskiftet när vi går emot ljusare tider och dagarna blir lite längre. Då är det mysigt att åka ut med skotrarna, pimpla, grilla och vara i stugan.
 
Men en sak måste jag ändå fastställa och det är att hur mycket jag än sagt, och säger, att jag inte gillar snö så är det ett måste på julafton. En jul utan snö kan inte göra en annat än nedstämd. För några år sedan var vi i Holmsund på jul och där var det gröna gräsmattor framme och hade man velat hade man även kunnat starta gräsklipparen...det är inte rätt!
 
Nyårsafton 2014 spenderades vart? Jo på sjön...
 
Hunden som älskar att åka skoter! 
Vinteröring
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0