+ & - Distansstudier

Eftersom jag snart ska börja läsa på distans, förhoppningsvis, för att göra klart mina kurser till undersköterskeutbildningen så hade jag tänkt skriva lite om vad jag tycker är för- och nackdelarna med att plugga på distans.
 
+

  • Du bestämmer själv - När man läser på distans så får man oftast veta vilka uppgifter som man bör läsa, vilka uppgifter som ska göras och när allt ska vara klart. Man får även veta om och när man ska ha prov eller liknanade. Men man bestämmer själv hur mycket tid man vill lägga ner på dessa uppgifter varje. Kanske vill man plugga några timmar varje dag eller så vill man göra allt på en dag (mycket dumt enligt mig).

  • Går att kombinera med jobb - Det går att kombinera studier på distans med jobb, speciellt om man jobbar som mig och bara jobbar då och då. Men jobbar man heltid så kan det bli lite mycket beroende på vilken takt man väljer att läsa kursen/kurserna på.

  • Olika takter - Man kan läsa på olika takter. Det vanligaste är 75-100% men jag tar oftast 75% eftersom senast jag läste på 100% så gick det väldigt snabbt och känner att jag inte hinner lägga så mycket tid på uppgifterna som jag vill på 100% takt.
    Jobbar man mycket så kan man ju läsa på 25% takt och jobbar man mindre som jag gör så kan man läsa lite snabbare. Man kan ju även ändra takten under tiden om man känner att det går för snabbt eller för sakta.

  • CSN - Läser man ett visst antal poäng och på 50%-100% så kan man (om man inte har för hög inkomst redan) få csn stöd, både bidrag och lån. Jag har tagit lån tidigare eftersom jag inte fick en krona någon annanstans ifrån och ville satsa på en utbildning. Nu vet jag inte hur jag ska göra eftersom jag jobbar extra och tror att jag kommer kunna klara mig på det. Men blir det att jag söker från csn denna gång så blir det nog bara bidragsdelen eftersom jag inte vill ha något mer på lån.
_
 
  • Kan blir stressigt - Några av kurserna som jag har läst har haft väldigt mycket uppgifter som ska göras på en veckas tid. Men är man bra på att schemalägga allt och dela upp det på varje dag så brukar det inte vara några större problem men det är ju inte alltid det går som man har planerat heller.

  • Man är helt ensam - Eftersom man inte har några klasskompisar att få tips och råd ifrån och inte heller någon närvarande lärare att prata med så får man se till att göra uppgifterna så bra som möjligt på egen hand. 
    Men lärare har man under kursens gång, det är bara det att det tar lite längre tid att få svar om man undrar något istället för att man bara träffar personen öga mot öga och frågar personen då.
    Man kan även säga att man har "klasskompisar" då det brukar finnas olika forum och liknande till kurserna där man kan få tips från andra men det är ju ändå inte samma sak.

  • Examinationerna kan vara svåra - Jag vet inte om det bara är jag eller om det finns någon som håller med mig om att examinationerna kan vara svåra. Kanske tycker jag det eftersom det nästan alltid har strulat för mig innan jag ska göra en examination. Eftersom man gör det över internet så behöver man en bra internetuppkoppling och en någorlunda bra utrustning så att man hörs och syns men det kan jag inte säga att jag har. Så innan nästan varenda examination så är det något som inte har fungerat helt och hållet. 
    Sedan om man inte har haft dden bästa kontakten med läraren under kursens gång så är det svårt att få en bra examination också vilket jag märkte under min första. Började med att jag inte fick igång allt förrän 1 minut innan det skulle börja och det med de dåliga vibbarna med läraren under kursens gång resulterade i att jag fick en blackout som sedan gjorde att jag fick ett lägre betyg än jag faktiskt förtjänade då detta var ett av mina starkaste ämnen. Men så kan det gå.
 
 
Rekommenderar ändå de som ska läsa upp några kurser att läsa på distans om de har möjlighet till det eftersom det är ett bra alternativ om man vill kunna göra andra saker som att jobba eller dylikt under tiden. Speciellt då man kan göra sitt egna schema och inte har ett bestämt där man måste vara någon annanstans under vissa tider och sedan är fast med läxor när man kommer hem.
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0