♥ Dag 30 – Ett sista ögonblick

Nu är jag inne på sista dagen på mina dag för dag inlägg och tycker faktiskt att det har varit ganska kul att skriva om alla rubrikerna.
Så hade tänkt avsluta dag för dag inläggen med att berätta om det värsta och bästa dygnet i mitt liv.
Det värsta och bästa dygnet i mitt liv, hittils. var när Nova skulle få sina valpar. På morgonen på valborg när jag vaknade så såg jag att det var nått fel med Nova, hon flåsade och flämtade så ringde mamma och sa att jag var helt säker på att valparna skulle komma idag. Medan vi väntade så tvättade vi en massa kläder och höll på att packa upp grejer eftersom vi inte hade bott här så länge då. Och när vi kom upp från tvättstugan så såg vi att vattnet hade gått, i sängen.
Så vi väntade och väntade, men när det inte hade hänt något ca 10 timmar senare så ringde vi till veterinären som tyckte att vi skulle komma in på en gång eftersom det gått så många timmar.

Han var inte glad av att behöva fara dit på valborg det hörde man direkt, han var inte heller glad över att det var en planerad parning.
Han kände och klämde på Novas mage och sa att vi var tvungen att röntga för att se så att det inte var nått fel.
Det visade sig att en valp låg snett och att det enda som skulle hjälpa var ett akut kejsarsnitt, på 20.000kr
Han gick sedan ut till Robert som satt i väntrummet eftersom han inte klarade av att vara där inne och till honom sa han något helt annat, att det inte fanns något annat val än att avliva Nova eftersom vi liks aldrig skulle ha råd med ett kejsarsnitt.
Så Robert kom in och tittade på mig och sa att Nova skulle avlivas då visste jag inte vart jag skulle ta vägen så sprang ut och praktiskt taget föll ihop på backen utanför och ringde till mamma och båda två skrek till varandra av förtvivlan, till slut bad hon mig ringa till pappa och höra vad jag skulle göra.
Jag skulle till slut få låna pengarna av en jätte snäll person som vi känner och sprang in och skrek ut det till veterinären och Robert.
Då klämmer han ur sig att ja vi kan ju vänta tills imorgon då blir det ca 8000kr billigare eftersom det inte är billigt att sätta ihop ett veterinär team så här mitt i natten och dessutom på valborg. Det gjorde mig bara mer arg när han först sagt att det var akut och att allt fostervatten var borta så var det inte säkert att valparna skulle klara sig.
Det sista vi frågar honom innan vi far är om valparna kan komma ut naturligt, han säger att det inte finns en chans att det ska hända det var helt omöjligt.

Vi for hem igen och det första Nova gör när hon får se mamma är att springa upp för trappen i full fart och sedan ner till Robert och sen upp igen som hon brukar göra när hon är glad.
När vi kom in så bäddade vi rent i hundbädden och sen satt jag och mamma uppe, vi kunde inte gå och lägga oss eftersom vi skulle vaka tills klockan 8.00 på morgonen då vi skulle tillbaka till veterinären igen.
Vid 4.00 tiden så ser mamma en tass komma ut och håller i tassen samtidigt som Nova krystar och efter ett tag får vi ut valpen. Nova börjar vifta på svansen och ser nästan lättat ut.
Sedan kommer valparna ut en efter en enda tills eftermiddagen dagen efter då den sista och nionde valpen kommer ut, rätt så mycket för att vara första gången. Tyvärr så fick vi ta bort en med gomspalt.
Men det bästa var när Robert ringde till veterinären klockan 8.00 och sa att vi inte kommer något eftersom det då hade kommit 4 valpar, veterinären blev bara tyst i telefonen innan han sa okej och la på.

Ja det var det värsta och bästa dygnet i mitt liv, det började med att vi fick veta att vi var fattiga och att våran älskade hund skulle dö och slutade med att vi fick 8 underbara valpar. Mamma tror att Novas språngmarsch upp och ner för trappen kunde ha gjort så valpen "la till sig"
Vissa kanske tycker att det är ju bara en hund, men det är det inte. Nova är som en människa, hon gör allt och är med oss precis överallt när vi far någonstans.
Men nu blir det inte att para henne igen, och bara för att vi tog det beslutet så bestämde vi oss för att behålla en valp, lilla Torgny.

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0