Omständiga jag

För att göra en lång historia kort. Skickade tidigare i veckan in om att hyra bilbarnstol, en BeSafe Izi Plus och sen ytterligare en från IF. Fick avslag på det igår och då erbjöd sig min underbart snälla svärmor att köpa en begagnad Britax Max Way istället.
Hann inte ens öppna annonsen innan Robert ringer och frågar om jag bestämt mig än och att jag måste snabba mig att bestämma mig...
 
Så spenderade sedan kvällen med att läsa om den och ja den verkar bra men jag var ju inställd på den bästa av de bästa i bilstolsväg.
Enda nackdelen var att Max Way inte har vilolägen då vi åker mycket bil och ofta längre sträckor.
 
Sen kom jag in på tänket om det är bra att köpa en begagnad bilbarnstol av en person man inte känner, "experterna" rekommenderar  att bara köpa av de man känner och litar på.
Den här var inte så gammal men man vet ju inte heller hur använd den är. Det är ju klart att man säger att en sak är i fint skick när man säljer den men sedan vet man ju aldrig om det stämmer, speciellt inte när jag inte kommer få se den innan köpet!
Så ja, jag har varit lite utav en surtant.  Blev så stressigt att bestämma sig och kolla upp allt och jag är,  i alla fall i lägen som denna, ett kontrollfreak.

Men då kom alternativ nummer två, att hyra en Izi Plus i svärmors namn (nån mer som tycker att ordet svärmor låter elakt?). Det borde då varit frid och fröjd och alla nöjda, nja då blev man ju snål istället...
Fast sen gick man tillbaka till säkerhetstankarna. Vilket är egentligen bäst? För även IF:s stolar kan ju vara begagnade men samtidigt så känns de säkrare eftersom ett bolag hyr ut dem och inte nån privatperson.
Men hur behändliga är dessa då? Ja enligt som jag uppfattar det är Britax Max Way mycket lättare och mindre men Izi Plus rymligare trots att båda är upp till 25kg.
Det som verkade krångla lika mycket och vara bökigt på båda var remmarna, så dessa argument kan jag inte ens ta som motargument, även om båda är negativa, då det är samma problem på bägge två.
 
Har i alla fall suttit hela morgonen också och kollat för- och nackdelar om modellerna, om att hyra, om att köpa begagnat och vilken som passar bäst i V70 och fick fram av de flesta att de passar ungefär lika bra. Är ju sällan någon som åker med oss ändå så spelar egentligen mindre roll om den tar upp lite extra plats i baksätet. Och åker någon med oss sitter den personen alltid fram ändå.
Mitt i allt virrvarr bestämmer jag mig för att båda är lika bra och säger åt Robert att prata med sin mamma. Varav de sedan beslutar att det kanske är bättre att hyra ändå. Det kostar trots allt bara 134 kr i månaden, inget som vi inte har råd med precis, hade haft råd med det trippla också om det gäller mitt barns säkerhet.
Verkar som att det blir första alternativet då och ett erkännande från min sida att jag är krånlig att leva med i stunder som denna allt ska kontrolleras i minsta detalj.
Jobbigare är det ju om den andra halvan är lika impulsiv som Robert.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0