Vill bara sova!

Kunde inte somna inatt och när jag väl somande efter 02.00 tiden någon gång så vaknade jag hela tiden av tankar att jag försovit mig. Så vet inte vad som varit dröm och vad som varit vaket tillstånd.
Känner mig i alla fall som en zombie just nu och känner mig lite smågrinig över att komma in till stan två timmar och femton minuter innan jag behöver vara där.
Men får se det positiva, slipper ta tåget hem då det gårr bussar från sjukhuset och dessutom kan jag betala med kort, eller jag hoppas det i alla fall då jag inte har hört nå annat.

Blir i alla fall en tidig kväll i kväll och tror jag skippar att kolla på telefonen och tvn så kanske jag somnar bättre. Det bästa är tydligen att inte kolla på någon skärm 60 minuter innan man ska sova så får väl satsa på det ikväll.
Nä nu ska jag göra nå nytta och håller tummarna på att allt mitt krånglande med biljetten var värt besväret.

Krångel, krångel, krångel

Jag vet att jag skrev att jag skulle bojkotta tåget helt men det visade sig idag att jag inte hade något annat val än att åka tåg.
Det är nämligen så att jag ska till sjukhuset imorgon och det var tänkt att Robert skulle följa med men eftersom jag inte kunde få tag på kallelsen, så att han kunde lämna in den på jobbet, så kunde han inte följa med.
Började därför kolla bussar tidigare idag men det var som jag trodde, inga bussar som går enda upp till sjukhuset utan man får antingen gå (vilket jag gjort några gånger men går alltid vilse) eller så får man köpa biljett på ett annat ställe i stan och så får man ta lokalbuss (har ingen aning om vart man gör det någonstans så skulle fått gå vilket som).
Så det enda alternativet som återstod vad alltså tåget.

Så nu har jag suttit och beställt biljett. Tydligen så måste den beställas via SJ trots att man åker med norrtåg. När man sedan betalar för biljetten så kan man välja om man vill att den ska skickas med e-post, sms eller hämta ut den på närmaste återbud. Eftersom det inte finns något återbud här och att jag inte litar på att den kommer fram som den ska om jag väljer sms så tog jag e-post.
Fick den för en stund sedan på en pdf fil som man ska kunna visa direkt i telefonen,vilket jag kan göra, men detta gäller bara biljetter till SJ tåg och eftersom jag ska åka med norrtåg så funkar tydligen inte det.
Så får se om jag lyckas skriva ut biljetten, tur för mig att vi nyss fått en ny skrivare med färgpatroner som ej är slut.

Sedan kommer vi bara till nästa bekymmer imorgon. Kommer jag ens att få åka tåget med min biljett. Efter betalningen kan man läsa lite och där står det att giltig ID handling måste visas upp tillsammans med biljetten. I mitt fall så är inte problemet att jag inte har något leg utan mer att det gått ut, för över ett år sedan. Men vad ska de göra? Kasta ut mig i farten? Nä men kanske tvinga mig att betala ännu en gång fast med kort + straffavgift.
Men troligtvis händer inte det. De kan ju inte kräva att jag ska skaffa giltig legitimation på en dag bara för att kunna åka tåget.

Nä detta ställer bara till med en massa krångel. Jag är ändå inte helt okunnig på allt som har med internetbetalningar att göra men det här var ju bara jobbigt.
Lättaste måste ju vara att bara sätta sig på tåget och sedan dra kortet men ska man göra det nu så kommer det att svida på kontot tack vare den där straffavgiften som de tar.
Jag säger som mamma. Stackars pensionärer som ej har dator eller förstår sig på hur det fungerar med internetbetalning.

Bröllop 19/9 2015

Lördag 19/9 så åkte vi upp till Skellefteå, jag, Robert, Daniel & Nike, för att medverka på min bror Görans bröllop.
Det var en helt fantastisk dag med skratt, glädjetårar, god mat, dans, gamla minnen, trevliga människor och såklart den godaste tårtan jag har ätit i hela mitt liv!
Det är svårt att hitta ett par som passar lika bra ihop som dessa två. Blickarna som de ger varandra talar inte om annat än kärlek och trots att de har varit tillsammans i några år nu så ser de ut som ett nyförälskat par.
Jag önskar er all lycka och tackar igen för att vi fick vara med och dela den här dagen med er. ♥

Nej till att åka tåg!

Jag har alltid gillat att ta tåget in till stan, även om det inte har gått så många år sedan den möjligheten tillkom. Men sen den gjorde det så har det alltid varit det smidigaste alternativet.
När jag ska och jobba och måste ta tåget så stannar det precis utanför, så det är bara att kliva ut och så är man framme. Smidigt kanske, men inte det billigaste alternativet då det kostar lika mycket (d.v.s 50kr för mig som är ungdom) att åka de 5 kilometerna till jobbet som det kostar att åka hela vägen in till stan som är ca 3 mil bort.
Sedan stannar tåget på en bra hållplats i centrala stan och även en bra hållplats uppe på sjukhuset. Vissa bussar kör inte upp till sjukhuset, eller de flesta kör inte upp till sjukhuset utan man får ta ett byte mitt i stan.
Men, innan du kan kliva på nästa buss måste du söka upp ett ställe där du kan köpa en biljett. För biljett får du inte lösa på bussarna i stan, nej nej.
Men trots detta blir det hädenefter BARA buss för min del. Norrtåg har ändrat så att om du inte bokar din biljett över internet innan så måste du betala en straffavgift på 70kr!
70kr är mer än vad en vanlig biljett kostar mig, om de nu inte har höjt ytterligare en gång vilket inte skulle förvåna mig. Så om jag skulle behöva åka till sjukhuset p.g.a bokad tid eller liknande och glömmer köpa biljett innan på internet så är det bara att dra fram 120kr och se glad ut.

Jag pratade om detta med min mamma imorse då hon ska till sjukhuset på en undersökning nästa vecka och det vi båda kom att tänka på var alla pensionärer. De som inte har internet hemma eller kanske kan köpa en biljett via app (om man nu kan det, har inte kollat upp det) eller liknande.
Nu är det ju även så att biljetter SKA gå att köpa i affärer, kiosker eller dylikt och de finns en del att välja på när man väl kommit fram till stan. Men inte här. Här har de inte ett endaste ombud för tågbiljetter så då är det bara internet som gäller.
Ska även berätta att den så kallade straffavgiften som de har även gäller för de som betalar med kort.

Så varför har de då denna avgift? Jo för att kunna kommunicera mer med resenärerna på den korta sträckan som bara tar 25 minuter.
Men en sak har jag märkt, både när jag åkt tåget privat och när jag jobbat med att dela ut enkäter, och det är att oavsett hur trevliga de som man köpt biljetter av är så spenderar de inte sin tid som de får över efter betalningarna till att prata med resenärerna. Nä de går in i slutet av tåget där de stannar tills tåget stannar eller tills dess att tåget ska åka tillbaka.
Jag tror att eftersom sträckan är så kort och för att det ibland kan ta tid att betala med kort eller kontant så hinner inte tågpersonalen ta betalt av alla alla gånger vilket norrtåg förlorar pengar på. Så hur löser man detta problem? Jo man slutar ta emot kontant- och kortbetalning och sedan så "skyller" man det på att man vill ha mer tid med resenärerna när man egentligen inte vill förlora pengar på osålda tågbiljetter.

Själv så säger jag nej till tåget.
Tåget som skulle vara mycket billigare än buss (nej även utan det så kallade tillägget på 70kr så är det inte billigare än bussen).
Tåget som på alla sätt skulle vara så mycket bättre. Som nu tar bort möjligheterna till spontana besök i stan eller möjligheten till att få en tid på sjukhuset samma dag bara för att man måste fixa biljett innan och det är inte alla gånger som man har möjlighet till det.

Förlovade i 6 år

I fredags firade jag och Robert 6 år som förlovade. Men så mycket firande kan jag inte säga att det blev. Ska jag vara ärlig så kändes inte denna dag så speciell längre och enligt Robert så verkar det bara vara trams att ens uppmärksamma det.
Men 6 år har det gått i alla fall.

Vecka 37: Fika

Jag ÄLSKAR att fika! Det måste ju vara något som är typiskt svenskt, att sitta ner tillsammans, surra och dricka kaffe/te/saft och äta godsaker. Nu är jag ingen kaffedrickare så det går bort för min del men bullar, kakor, bakelser, tårta ja vad som nu bjuds tackar jag sällan nej till ;)
Jag minns när man var mindre och for hem till min faster eller andra i pappas bekantskapskrets på eftermiddagarna och fikade och pratade om allt möjligt. Nu bjuds det mest bara på fika hos Roberts farmor som alltid tycks ha flera sorters kakor, bullar eller dylikt hemma oavsett när man kommer dit.
Annars brukar pappa vara duktig på det där med fika också när man är hemma hos honom.

Och när vi är ändå är inne på fika. En av de bästa sakerna som fanns var ju när man var liten och fick följa med på konditoriet och äta grodbakelser. Man orkade sällan äta upp en hel och hur mycket ens föräldrar påminde en om det så var det alltid valet när det var dags att välja bakelse.
När jag sedan blev lite äldre så brukade jag och en kompis skramla ihop pengar och sedan fara och köpa det vi hade råd med. Favoriten var biskvier men det blev också mycket chokladmaränger som vi fick köpa för lite och ingenting.

Det är synd att man inte far och unnar sig fika oftare. När man är i stan blir det heller inte så mycket fika utan mest bara hamburgare eller annan snabbmat. Men det är ju mycket mysigare att sitta på ett fik än att sitta på ett bullrigt hamburgerställe.

Från senast då jag var och fikade på fiket med mamma.

Seg!

Är så seg på att uppdatera om helgerna och skriver i princip alltid om dem när en ny är på ingång. Helgen som var var rätt lugn och det kändes toppen att inte ha så mycket inplanerat i förväg utan bara göra det som dyker upp.
Var och lämnade blodprov i fredags och fick veta i måndags att värdet på det var rätt så högt, så inga mer hormoner för mig nu vilket känns skönt.
Sedan så var jag hos mamma  tills innan Robert slutade, då gick jag hem och tog fram middag. Däremot stannade inte Robert och åt nått då han skulle iväg till Storarmsjö för att hämta båt och fiskegrejer. Däremot blev det att sjösätta båten igen då han glömt massa saker på ön så efter det blev det att lämna den och istället ta hans kompis båt under deras fisketur på lördagen.
Kvällen blev lugn. Kollade på Saltön och gick en tväris på ICA och handlade med Daniel.

Lördagen erbjöd sovmorgon för första gången på länge, däremot tog det ett bra tag från dess att Robert for tills dess att jag kunde somna om så vet inte om det blev så mycket sovmorgon. Klev i alla fall upp 80 minuter senare än vanligt ;)
På eftermiddagen kom Birra och vi åkte in till Umeå för att se bio. Insidan ut fick det bli och även om vi var de enda "vuxna" där utan barn så är jag glad att vi valde att se just den. Den var faktiskt riktigt bra gjord och lite sorgligt var det allt på slutet.
När vi kom tillbaka igen så for vi för att kolla på valparna innan Birra åkte hemåt. Trodde att jag skulle få se film med Robert men han hade redan gått och lagt sig när jag kom hem...
Tittade på några avsnitt på Saltön istället och så fort jag började känna mig trött så började såklart hotellet att spela och det lät precis som att de stod i vårat sovrum och spelade så troligtvis hade de dörrarna till uteserveringen öppna.

Söndagen slutade även den med fiske för Robert. Själv så gick jag hem till mamma och umgicks med Daniel och lagade middag med honom. Var tänkt att jag skulle fara ut och äta med Robert men kycklinggryta och ris lät mycket godare.
Hann sedan precis hem tills bingolotto började, ingen vinst denna gången heller men spelar man inte så kan man inte vinna.

Så det var lite kort om helgen som var och denna helg blir det stugan med Robert och Erik men några andra tror jag inte det blir då det lät som att alla hade planer på annat håll.
Vi ska montera upp lite saker och förhoppningsvis är min hylla som jag målade sist en av dessa. Får ta lite bilder som jag kan lägga upp nästa vecka och förhoppningsvis INNAN nästa helg börjar. Nästa helg händer däremot några riktigt roliga saker :D

Får se vad helgen har att bjuda på

Det känns som att det kommer att bli en lugn helg i helgen. Robert har väl planerat fiske med en kompis imorgon, d.v.s. om han kan få tag på sina fiskegrejer som är i Storarmsjö.
Själv har jag inget planerat. Var tänkt att jag skulle på bio med Birra idag men hon hade andra planer som var lite viktigare. Men det gör inget för mig då jag funderar på att bara ta det lugnt ikväll, kanske se någon film och bara bädda ner mig i sängen. Och sedan kan jag göra precis det jag känner för imorgon!

Men innan jag kan börja helgen på riktigt så ska jag ner till vårdcentralen och lämna blodprov, så i brist på annat i helgen så kommer jag i alla fall få oroa mig över resultatet på det som borde komma på måndag eller tisdag.
Ska även möta Daniel nere på vårdcentralen och sedan ska vi följas till dem.

Helgen som var

Imorgon börjar en ny helg och denna vecka har ändå gått ganska så snabbt. Men tills dess att den kommande helgen börjar tänkte jag skriva lite om helgen som var.
Vi var i stugan i ytterligare en helg och hade trevligt tillsammans med nära och kära men måste erkänna att jag var en aning less på lördag dag. Det blåste kallt, jag var trött och fick inte sova längre eftersom vi skulle till Bjurholm och så fort jag kom över på andra sidan fick jag veta att jag inte fick följa med. Hade lika gärna kunnat sova några timmar till... Sedan gjorde det inte saken bättre att Robert under fredagen lovat mig kycklingsallad. Han kom tillbaka med en ost- och skinksallad med citronmarinerad pasta som smakade ajax skurmedel. Men men var bara att äta och se glad ut.
Det blev däremot bättre på lördagkväll då vi tog en sväng till "Badön" och satte oss där och surrade framför elden. Tror även tanken var att vi skulle grilla men det blev inget av det. Ytterligare en sak som inte blev av var att några skulle bada men efter ha kännt på vattnet så tycker jag att de var smarta som struntade i det. Kan inte påstå att det har varit badväder i år.
Men även om vi hade trevligt så var det skönt att komma hem i söndags. Blev att äta mat från Frasses och spela bingolotto i sovrummet.

Vecka 36: På TV

Nu när vi äntligen har tv igen och jag är hemma på dagarna så kan jag kolla på de program som jag inte kunnat se på några månader då vi varit utan. Låter som en lat och bortskämd snorunge men att kolla på tv är något jag gillar och kan lova att jag inte är ensam om det.
Just nu finns det väl egentligen bara ett program som jag följer och det är King of Queens som visas med två avsnitt varje dag. Vet inte hur det kom sig att jag fastnade för det men fast är jag.
Annars blir det mycket MTV, igår såg jag reprisen av VMA och blev en aning besviken då det inte var lika bra som det annars brukar vara. Får se fram emot EMA istället.
När Robert är hemma blir det mycket History Channel men det tråkiga med den kanalen är att de visar så mycket repriser och de visar till och med samma reklamfilmer som de gjorde för ca ett år sedan.

Vecka 35: Lugnet före stormen

Det som jag först dyker upp i huvudet när jag tänker på lugnet före stormen är en händelse från stugan för några år sedan.
Det började med att det var strålande väder så vi bestämde oss för att fara till ett ställe som vi kallar "Badön", jag, Robert, Erik och Mats. Vi badade, grillade och hade trevligt men när vi hörde lite muller på avstånd så började vi på att packa ihop våra saker för att bege oss tillbaka till stugan.
Robert som tyckte att det inte var någon fara och även tyckte att de svarta molnen vi såg var långt borta bestämde sig för att dra drag på vägen. Men även om molnen var långt borta så rörde de sig i rasande takt emot oss så alla vi andra fick övertala Robert att det kanske var dags att sluta fiska och börja gasa istället.
Innan vi visste ordet av det kom åskregnet över oss och tur för oss att vi då för tillfället hade två motorer på båten och kunde köra båda två mot stugan.
Så fort vi kom i land och precis stängt dörren bakom oss ser vi ett ljussken på sjön och får veta dagen efter att blixten slagit ner på andra sidan. Hade vi varit kvar på sjön hade den garanterat slagit ner i båten då Roberts långa spön som satt på spöhållarna hade funkat bra som åskledare.
Åskan och blixtarna höll i sig väldigt länge den kvällen och det skakade i hela stugan så fort det mullrade. Inte den trevligaste upplevelsen jag varit med om och man kan verkligen säga att det var lugnet före stormen.

Vecka 34: Färg

Är lite efter med veckorna men ska försöka ta ikapp det under dagen. Börjar i alla fall med vecka 34 som var Färg och bjuder på ett färgcollage med saker man kan hitta hemma hos oss.