Att köpa eller inte köpa en ny telefon?

Ja det är den stora frågan. 
Hade ett väldigt roligt samtal med min lillebror Daniel igår om just den saken och han tycker att jag sparar på saker för länge. Och ja, det kanske jag gör också.
Han jämförde det med att jag lätt skulle tycka att en cykel fortfarande var brukbar trots att den bara var halv. Och att jag ens höll fast så hårt i min älskade S4, som jag dessutom fått av honom och som han gjorde sig av med av just den anledningen att den var skit, det tyckte han bara var idioti rent ut sagt.
Men sedan är jag lite snål också och framförallt om det gäller att köpa saker till mig själv. Trots det har jag räknat på hur mycket det skulle kosta mig att köpa en ny telefon, en S8 som jag varit ute efter ett tag (ja, jag vet att S9an kommit ut men så modern behöver jag inte vara).
Skulle jag fortsätta att skriva mina recensioner i den takt jag gör nu, eller skriva lite extra, då kommer jag att ha råd till en ny telefon. Dessutom kommer jag kunna betala mer än lägsta beloppet också. 
 
Men vad har jag då för anledningar till att köpa en ny?
För det första får jag pressa in telefonen i hörselgången om jag ska kunna höra vad folk säger. Hörlurar har löst det problemet men har då ingen bra handsfree som jag använder mig utav utan bara vanliga så måste lik förbannad prata i telefonen.
Problem nummer två är att vissa personer knappt hör mig heller. Och så skäller de ut mig för att jag inte hörs...
Tredje saken som är med denna telefonen är att displayen är sprucken. Casper lyckades med den bedriften efter att han kastat en ljusstake på den då den låg upp och ner på stengolvet i hallen. Funkar gör den men ju mer som lossnar på kanterna desto kortare tror jag att livslängden på den kommer att vara. Hade en S4 förut, jag och Daniel köpte våra samtidigt 2014. Den höll i nästan två år men efter att jag råkat tappa den i golvet och kvaddat den inre displayen så fungerade den inte längre. Som tur är så förstörde Casper bara den yttre vilket mest bara ger den skönhetsfel.
Den sista saken som är med denna är att den enda sedan Daniel hade den haft problem med Sim-kortet. Han hade däremot mer problem än mig. Men ibland så försvinner det om man spelar, kollar på Youtube eller pratar i den. Då får man starta om en, två eller fler gånger. 
När Daniel hade den så kunde den ibland inte hitta Sim-kortet på flera dagar men då gjorde våran kusin något med den och sen har den funkat, någorlunda. 
Samma sak är det om den stängs av spontant, om man startar en app med lite ström och den får för sig att starta om eller om den låst sig och man fått ta ut batteriet. Då kommer det ta några omstart innan den återigen hittar mitt Sim.
 
Så kanske är det dags att köpa en ny? Men jag gör som sagt ogärna det om det verkligen inte behövs. 
Däremot så hade det varit skönt att kunna prata med folk utan att skrika eller säga Va? hela tiden för att tillslut bara hålla med trots att man inte hört ett skit av vad de har sagt. 
Robert har kommit med förslag om att köpa en begagnad men är inte så stort fan av att göra det. Man vet aldrig hur använda de är samt hur länge de kommer att hålla och en begagnad telefon kan ofta säljas rätt så dyrt men man missar då garantin som en ny ger. 
Så får se hur jag gör med det hela. Det återstår att se. Och än så länge funkar gamla Bettan (peppar peppar ta i trä!) så är inte heller någon brådska.
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0