2 mars: Världsböndagen för fred

Även det här är en dag som infaller på lite olika datum varje år eftersom den alltid sker den första fredagen i mars. 
Den här dagen är en kristen dag där ca 170 länder ber för fred. Bönen utförs sedan på 1000 olika språk världen runt. 
Sverige har varit med och firat den här dagen sedan 1933.
 
Tänk om man har sådan tur att man får uppleva världsfred men inte för att låta som den största pessimisten som gått i ett par skor nu men tror faktiskt att det aldrig kommer att ske. Krig har funnits sedan urminnes tider och jag tror aldrig att alla vi människor kommer att kunna acceptera andra precis som de är. 
För vad har vi egentligen att kriga om och vad har det krigats om? 
Jo vi har utrotat människor för att de enligt oss har fel religion, fel hudfärg, fel utseende, fel läggning eller på andra sätt inte stämmer in i den värld som vi anser är perfekt. Men är inte en perfekt värld där alla kan få vara sig själva? Och stöter vi på en människa som inte är som oss/tänker som oss ska det då vara så svårt att acceptera denna människa för vad den är och gå vidare med sitt?
Det låter så enkelt och givetvis hade krigen inte slutat bara för att vi människor lärt oss acceptera varandra, eller? Tänker att de i vissa länder krigar om landet också, eller krigar mot styret.
Sen måste jag ändå avsluta med att säga emot mig själv. Visst ska ALLA få ha rätt till att vara sig själva och ha sina åsikter men sedan finns det personer som är för barnmisshandel, våldtäkt, misshandel och kvinnoförtryck, sådana som vill ligga med djur eller barn. Listan kan göras lång. Detta är fel enligt mig men om precis ALLA ska få vara som de själva vill, som jag själv sitter och skriver, innebär det då också att de har rätt till att göra det här trots att jag (och många med mig) är emot det? För vissa av de här sakerna är lagliga i andra länder.
 
Min tanke var att skriva lite kort om världsfred men som vanligt så spinner jag snabbt vidare på ämnet. Kanske kan fördjupa mig lite mer i det här någon gång, någon annan dag när det finns mer tid till det.
 
 
Källor:
Temadagar.se
Wikipedia - Världsböndagen för fred
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0