1 mars: Fössta tossdan i mass & Krama en bibliotekarie-dagen

Fössta tossdan i mass
Japp, dagen heter verkligen så! Detta är visst en småländsk högtidsdag som firas med marsipantårta, eller massipantååta. 
Såg ett kort klipp på Facebook om det här imorse och hade säkert inte lagt märke till det om det inte vore för att jag igår skrev upp alla temadagar som jag ska försöka hinna skriva om den här månaden på min lista som jag har.
Som namnet lyder så är den här dagen alltid den första torsdagen i mars, så det behöver inte alltid vara den första utan i år så blev det bara så. Och den räknas som smålänningarnas nationaldag.
Dagen kom till genom en Facebook-grupp som startades av två syskon. Gruppen fick snabbt fler och fler medlemmar men det var inte förrän bara ett par år sedan som dagen slog igenom ordentligt.
 
Dagens fika?
 
Krama en bibliotekarie-dagen
Måste erkänna att det tyvärr inte blev någon kram till någon utav ortens bibliotekarier. Idag har det varit fullt upp så är osäker på om en tripp till biblioteket ens varit möjlig. Sedan tror jag att jag aldrig ens hade vågat genomföra en sådan sak bara sådär.
Men får hoppas att någon annan hade lite mer mod än mig och for dit och gav bibliotekarierna varsin kram för det tycker jag att de förtjänar.
 
Att jobba som bibliotekarie hade inte varit helt fel, bara för att byta spår lite grand. Men för mig är det verkligen ett av drömjobben som inte innebär att få skriva. Att få hålla på med böcker hela dagarna och sedan sortera dem i bokstavsordning! Har försökt det med mina egna böcker (läs små bebisar) ett antal gånger men blir aldrig nöjd eftersom det alltis sett så konstigt ut med storlekarna i min bokhylla, dessutom så har jag knappt haft plats att göra så då jag fått ha fyra rader med böcker på samma hylla för att få in alla.
Har faktiskt sökt ett jobb på ett bibliotek en gång, tror jag har nämnt det för inte så länge sedan. Fick aldrig jobbet men tog i alla fall chansen och sökte även om det låg 3 mil bort.
 
 
 
 
Källor:
Temadagar.se
Nyheter24 - Fössta tossdan i mass

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0