Renovering

Tror inte att jag har skrivit så mycket om våran pågående renovering av ett av våra rum på övervåningen. Det började som ett tillfälligt gästrum i höstas och slutade som hundarnas rum innan vi bestämde hur vi skulle göra. 
Pappa och Robert satte sedan igång och byggde igen en gammal balkongdörr som fanns i rummet, den gick att öppna som vanligt och en del av balkongen är fortfarande kvar men utan räcke. Den biten ryker nog i sommar.
Förra helgen så målade Robert de övriga tre väggarna vita, en fick vi måla några extra varv på eftersom det under var en texttapet.
I veckan som var så var pappa här och donade på lite varje dag med att få dit en spånskiva, riva ut gammal, värdelös isolering, täta och spackla runt där den gamla dörren suttit.
Nu är det bara mitt jobb kvar, nämligen att bestämma mig för hur väggen ska se ut.
 
Har haft problem med det här hela hösten! Att välja en tapet som passar till vitt golv och tre vita väggar låter kanske inte som en svår uppgift för allt passar väl till vitt? Jo kanske det, men det blev en aning krångligare då vi ändrade idé och nu ska göra om det till vårat sovrum istället för gästrum som var första tanken.
Men sovrum hade det nog blivit hur som helst i framtiden eftersom det rummet vi sover i är så litet, därför passar vårat nuvarande bättre som gästrum.
Har scrollat tapeter som en galning de senaste veckorna, bara igår kollade jag på närmare 300(!) stycken men ingen föll mig i smaken.
Kände att om jag bara hade en full bild i huvudet på hur jag vill ha det så hade det varit enklare. Det jag visste var att det ska passa med våran svarta säng, malmsängborden och de två malmbyråerna som vi ska skaffa, även de i svart.
Tänkte att en mörk vägg blir för mycket, en vit eller ljus vägg blir för lite. Och tapeterna däremellan fastnade jag aldrig för.
Bläddrade runt lite på Pinterest, världens bästa sida för inspiration om man frågar mig. Hittade inspiration direkt!
 
Det jag direkt fastnade för var en målad, grå/grön vägg. Den påminde även väldigt mycket om Helen Torsgårdens färg på hennes väggar hon fixade i en video. (För er som undrar så är Helen en underbar Youtuber som jag följer och får mycket inspiration utav!).
Minns att jag tänkte när hon började måla att denna färg skulle jag aldrig valt själv, men resultatet blev toppen och nu är det den färgen jag vill ha i vårat sovrum som fondvägg.
Efter det var jag så inspirerad att det fanns för mycket att googla. Har med andra ord redan bestämt mig för vägglampor, gardiner, kuddar till sängen, överkast, tavlor, matta etc etc och vet nu EXAKT hur jag vill ha det!
 
Vaknade imorse med full energi och ringde till pappa för att fråga vart man kunde köpa sån där tapet som han tidigare pratat om att man kan tapetsera upp för att sedan måla på. Han hade inget minne av att han sagt något om det och förstod inte varför jag skulle krångla till det när det bara var att googla, hitta en tapet på två minuter och sedan beställa det och tapetsera på en gång, klart!
Nä, med min idé kunde väggen lika gärna vara som den är och då skulle allt jobb som var lagt ner på rummet vara gjort i onödan. Skulle fullfölja min idé skulle det tydligen aldrig bli klart...
Detta gjorde mig inte peppad alls på att fortsätta men satte mig ändå själv och kollade efter tapet att måla på och visade sig att det finns något som kallas för renoveringstapet, som kan användas under en vanlig tapet för att slippa spackla, eller som grund om man vill måla väggen.
De var inte farligt dyra heller, kanske att det kommer kosta ett par hundra mer om vi gör så här än om vi bara tapetserar med den billiga tapeten jag kollat lite på, men inte känner mig helt nöjd med.
 
Pratade även med mamma som tycker att jag bara ska köra på och göra som jag vill ha det men samtidigt så var hon lite tveksam till den här tapeten som man målar på. Den ska tydligen vara svår att få fast trots att den jag kollat på funkar på samma sätt som en Easy-up tapet. 
Hon visste någon som använt sig av något liknande förut men fått jävlas, men det var ju också ett par år sedan. 
Så har väl inte mycket positiv respons utifrån att gå efter och känner mig lite vemodig till mitt val, dessutom är det PMS/överkänsligvecka på gång vilket gör det ännu jobbigare att vara så pepp för att sedan inte få något positivt tillbaka.
Robert säger bara att det är jag som får bestämma, om det är för att han inte orkar bry sig eller för att han litar på mitt omdöme, tycke och smak vet jag inte. Men hoppas såklart på det sistnämnda. Det skulle kännas skönt att ha honom som stöd i mina planer eftersom han också bor här och ska dela rummet tillsammans med mig.
Bilden vi fick innan vi flyttade in där man ser tapeten som jag pratade om samt lite av gamla golvet. Gamla golvet var okej, målat i grått. Men de som bott här innan har spelat bandy inomhus så det var mycket färg som försvunnit. 
 
Nya golvet
 
Bild utifrån, är bara grundmålat än så länge men kommer målas i sommar.
 
Inspirationsbilder
Lampor från Clas Ohlson
 
 
Tavlor från Desenio
 
Gardiner IKEA
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0