5-6 januari: Trettondagsafton & Trettondedag jul

Är trettondagsafton och trettondagen dagar som firas i Sverige idag eller är det bara våran familj som inte gör det? Den här dagen är riktigt obekant för mig och det enda som jag kopplar med den är att det alltid tycks visas filmer. 
Affärerna där jag bor slår i alla fall på stort med att den här helgen är en hel att mysa och har extrapriser på såväl chips och glass som värmeljus.
 
Söker man efter trettondagsafton på Wikipedia kommer det inte alls upp mycket information. Det står kort och gott så här: "Trettondagsafton infaller den 5 januari, dagen före Trettondedag jul, i det kristna julfirandet. Man firar Trettonhelgen till minne av den dagen då de vise männen kom till den nyfödde Jesus i Betlehem för att ge Jesus sina gåvor, vägledda av Betlehemsstjärnan."
 
Trettondagsafton är ju också en pjäs skriven av Shakespare som även blivit film. Inget jag sett men har hört talas om en del i samband med att jag läste Litteratur för ett par år sedan.
 
Om trettondedag jul skriver Wikipedia såhär: "Trettondedagen firas bland kristna till åminnelse av uppenbarelsen av Jesus som Guds son genom hans födelse, genom hans Kristi dop, genom hans första underverk (vinundret i Kana) och uppenbarelsen genom Betlehemsstjärnan för de tre vise männen."
 
Det står även lite kort om att trettondagen är den dag som avslutar julen på flera ställen I vissa länder kallas även dagen för den tolfte dagen, Twelfth day of christmas. Antar att det är därifrån som låtskrivaren till låten Twelve days of christmas hämtat sin inspiration.
I Norden däremot så avslutas julen oftast på tjugondedag jul/tjugondagknut då granen dansas ut.
 
Källor: 
Wikipedia - Trettondagsafton

Wikipedia - Trettondagsafton pjäs
Wikipedia - Trettondedag jul 
Temadagar.se
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0