4 januari: Världshypnosdagen & Punktskriftens dag

Världshypnosdagen
Antar att ordet hypnos kan tolkas på flera olika sätt beroende på vem som hör ordet. Själv så ser jag en stor, upplyst scen framför mig. En man står på scenen, tar upp en frivillig/flera frivilliga från publiken, sätter dem i trans och får dem att göra konstiga saker. 
Pendlar och spiraler är också något som jag tolkar med hypnos, eller kanske ormen Kaa från Djungelboken. 
 
Vad skriver då Wikipedia om hypnos?
De beskriver det som "ett transartat tillstånd mellan vakenhet och sömn". Vilket är lite så jag själv har uppfattat det.
De skriver också att "Den hypnotiserade är inte drömmande eller sovande, utan mycket medveten, men medveten på ett annat sätt än vanligt."
 
Om hypnos är äkta eller inte går det nog att diskutera om i evigheters evigheter. Själv så vill jag gärna tro att det är sant, eftersom jag tycker att det är så häftigt. Men fram till att jag själv eller någon jag känner blivit det så är jag tvivlande.
 
Puntskriftens dag
På mellandagagarna besökte vi Avion i Umeå och när vi var på väg in i en av butikerna så upptäckte jag att de hade en mindre skylt med butiksnamnet just vid ingången. Skylten hade inte bara namnet i bokstäver utan även i punktskrift.
Kanske är detta något som funnits ett tag eller så är det något helt nytt. Min första tanke var i alla fall att det var på tiden! Samhället ska vara till för alla och även om det är svårt att anpassa precis allt utifrån ALLA människors behov så kan ibland de små sakerna göra mycket. 
 
Vad har jag för relation till punktskrift? Minns en gång, kanske var det i mellanstadiet, som en synskadad man besökt skolan. Är osäker på om jag var sjuk vid tillfället men alla fick i alla fall varsin lapp med alfabetet i punkskrift. I flera dagar vet jag att vi i klassen övade på att läsa punktskrift, men det var otroligt svårt!
Läste lite om punktskrift nu och det ser ännu svårare ut än jag mindes det! Speciellt med tanke på att siffrorna är en bokstav mellan A-J, fast då med ett specieltecken framför.
 
 
 
Källor:
Hypnos - Wikipedia
Punktskrift - Wikipedia

Temadagar.se
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0