25 januari: Halvsnödagen

I torsdags var det då Halvsnödagen, en annan dag som jag aldrig har hört talas om. Det Halvsnödagen handlar om är då att den 25e januari varje år ska hälften av snön ha kommit. Det betyder då inte att du kommer ha dubbelt så mycket snö på tomten innan det försvinner eftersom det tinar bort och packas ihop eftersom, men enligt sägnen, som detta är, så kommer vi få lika mycket till innan sommaren är här.
 
Själv så måste jag erkänna att jag är otroligt less på snö! Var visst 10år sedan sist som det var så här mycket! Det snöar varje vecka och jag är så glad och tacksam att de kommer från Roberts jobb och skottar hos oss. Har skottat ett par gånger själv med snöskyffeln men är det sån tung och blöt snö som kom förra veckan så är det inte roligt att skotta.
Robert var även och skottade stugtaket i torsdags, två snöskyfflar gick sönder innan han ens fått bort hälften av snön, så ni kan ju bara gissa hur mycket snö det var där och hur tung den var!
 
 
Källor:
Artikel om halvsnödagen från i år
Temadagar.se
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0