24 januari: Frufridagen

Den här dagen har jag aldrig tidigare hört talas om men namnet gjorde mig nyfiken. Min första tanke var att den kanske handlade om en sådan dag då gifta män får vara "frufria", med andra ord singlar för en dag.
Men den här dagen handlar om något helt annat nämligen en dag då männen i huset gör kvinnornas jobb. Samtidigt ska kvinnorna göra precis vad de känner för.
Dagen uppkom i Lennart Hylands radioprogram, Karusellen, i januari 1954. Men det här förslaget väckte starka känslor hos det svenska folket och delade in Sverige i de som var för och emot en sådan dag. Största rädslan var att tvingas sätta sina familjer i svält, eftersom männen inte hade någon aning om hur något i köket fungerade. 
 
Visst är det fortfarande så att kvinnorna gör det mesta i hemmet, kanske inte överallt men på de flesta ställen. Men efter att ha hört ett radioklipp om just denna dag så inser jag att vi ändå kommit en bit på vägen sedan 50-talet. 
Så allt var kanske inte bättre förr?
 
 
 
Källor:
Radioklipp från Sveriges radio om Frufridagen
Temadagar.se
 
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0