15 januari: Tulpanensdag & Martin Luther King-dagen

Har gått ett par dagar igen, att skriva innan och sätta in på publicering har bara fungerat en gång. Inte så att funktionen inte fungerar utan mer att jag glömmer bort att skriva.
 
Tulpanens dag
I måndags var det tulpanens dag och bläddrade faktiskt förbi en artikel i samma veva som handlade om att det är vi svenskar som köper mest tulpaner i världen! Kan säga att de köpta tulpanerna inte hamnar hos mig i alla fall.
Nu lät det som att jag inte gillar tulpaner men så är det inte, det beror mer på att det sällan köps blommor till detta hushåll över huvud taget. Får jag blommor är det oftast rosor. 
Men visst gillar jag tulpaner, speciellt buketter blandat med olika färger! Tack vare alla dessa färger tycker jag att det är ett smart drag att ha tulpanens dag så här i början på januari när dagarna är mörka och kalla.
  
 
 Martin Luther King-dagen
När jag pluggade senast, minns inte om det var engelskan eller litteraturkursen, så skulle jag skriva om tre personer som påminde om varandra på ett visst sätt. Jag minns inte vad jag skrev om men jag minns en av personerna som jag skrev om och det var just Martin Luther King. 
Hans "I have a dream" tal är nog ett av världens mest kända tal, och det är inte svårt att förstå varför. 
Ibland när jag tänker, eller hör andra säga, att du som ensam person inte kan ändra världen eller få människor att tänka annorlunda så börjar jag tänka på Martin Luther King. Han kämpade verkligen för det han stod för och trots att vi än idag inte är hela vägen framme så har vi kommit en bra bit på väg, och mycket tack vare honom. 
Martin Luther King-dagen är även en amerikansk federal helgdag sedan 1986, 18 år efter att Martin Luther King mördades i Memphis. 
 
 
källor:
Wikipedia: Martin Luther King
Temadagar.se
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0