12 januari: Marsipanens dag

idag är det marsipanens dag och det finns egentligen bara två saker som jag tänker på när det kommer till marsipan, det ena är marsipangrisar och det andra är marsipanlock till tårtor. Låt mig förklara.
Marsipangrisar kanske inte är så konstigt egentligen. Kan inte påstå att det är något som jag gjort ofta och äter de knappt heller, sist jag åt en marsipanfigur var nog våren 2008 efter att ha börjat praktisera på Konsum i Vännäsby och de skickade med mig en hela kasse(!) med marsipankycklingar hem.
Men mitt senaste minne av just marsipangrisar är för en herrans massa år sedan då jag, Daniel och några av våra kusinbarn träffades hos våran faster/deras mormor för att göra marsipangrisar/-figurer innan jul. Oftast brukade vi baka pepparkakor men just det året blev det marsipanfigurer. 
Hela eftermiddagen höll vi på med dessa och jag minns att vi använde såna där hårda, ätbara silverkulor som ögon.
Hade jag vetat vart mitt fotoalbum är i skrivande stund hade jag bjudit på en bild, kanske kan lägga in en senare i det här inlägget.
 
Marsipanlock då? Jo i november 2016 när Casper skulle döpas hade jag kollat massor med inspiration till tårtor på Google, Pinterest, Instagram, ja överallt! Bestämde mig genast för att göra en vit marsipantårta med blå text av sockerpasta som min mamma så snällt fixade till mig efter en tur till Umeå.
Minns att jag pratade med pappa innan jag skulle börja med tårtorna som "skrämde" upp mig genom att hela tiden säga hur svårt det var att lägga på marsipanlock, något jag aldrig tidigare gjort.
Var det svårt? Nä inte alls, att stansa ut bokstäver med sockerpasta var 10 resor värre! 
Bild på resultatet kan ni se här nedanför, men måste erkänna att min syster gjorde allt det som är blått. Vi kanske inte platsar på konditori men hallå, för att vara första gången tycker jag att det är helt okej.
Någon som däremot hade kunnat jobba på konditori är min pappa. Minns en sommar när min farbror fyllde år och pappa bestämde sig för att göra en tårta formad som MODOs logga med deras bokstäver/symboler i marsipan i olika färger. Även denna tårta ska det finnas bilder på någonstans, men dessa är troligtvis i pappas gömmor och inte mina.
 
Caspers vita marsipantårta med ljusblå sockerpasta
 
 Källa: Temadagar.se

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0