1 januari: Nyårsdagen & Internationella pizzadagen

Nyårsdagen
Det har väl knappast undgått någon att det idag är 1a januari! Åren har sedan Casper blev till har passerat så fort, den 12 december förra året var det faktiskt 2 år sedan vi gjorde våran IVF! Det är sjuk då det hela känns som för bara ett par månader sedan!
Men åter till ämnet.
Igår var det nyårsafton och då blir det automatiskt nyårsdagen idag, på samma sätt som att dagen efter julafton kallas för juldagen, inga konstigheter. 
 
Tog mig ändå friheten att läsa lite på Wikipedia om nyårsdagen, finner de inte 100% tillförlitliga alla gånger så ni får ta det jag nu skriver med en nypa salt. 
Enligt Wikipedia så är den åttonde dagen efter Jesu födelse omskärelsefesten, alltså den dag som de judiska barnen får sitt namn och omskärs (säger man så?). 
 
För oss är nyårsdagen den första dagen på det nya året och firas vid tolvslaget den 31a december men det är inte alla länder som börjar året denna dag. 
Det finns återkommande "traditioner" denna dag. En sak är Ivanhoe som varje år på nyårsdagen sänds på tv, bara jag som inte sett den? 
Men det visas även nyårskonsert från Wien (vilket Casper gång på gång envisades med att ändra till medan vi kollade på annat) och backhoppning.
Ännu en tradition på nyårsdagen är:
 
Internationella pizzadagen
Som jag har förstått det så är den här dagen på året som vi trycker i oss mest pizza och kan tänka att inga andra är nöjdare än de som äger en pizzeria, om man nu inte bestämmer sig för att göra en egen hemma.
Kanske beror det på att pizza är den populäraste bakismaten och nog är det många som är/varit bakis under dagens gång?
Vi har aldrig varit några som festat på nyårsafton, inte ens då vi hade en del fester hemma. Men jag tycker att det känns så överskattad och framtvingat på något vis. Då är det mysigare att bara vara hemma, umgås, spela bingolotto och äta god mat, i alla fall om man slipper feber...
(Inser hur gammal jag lät med de orden!).
 
Hade ändå planer på att göra en hemmagjord pizza idag, pizzorna här är inget att hurra för och mår aldrig bra efter att ha ätit en heller. Men hade varit kul att testa göra lchf-pizza. 
Men det får sparas till en annan dag. Idag var jag för sliten, fortfarande lite feber, för att ens ge mig in på något sådant. Och tur var väl det för kan lova att det inte var många tuggor av maten som åkte ner idag. Allt smakar gräs!
 
 
Källa: Temadagar.se  & sv.wikipedia.org
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0