Betala för något som man inte har...

I början på sommaren så togs marknätet på våran kabel-TV bort och ersattes med digitalnät, tydligen var denna kommun en av de sista med att göra det. 
Så för att kunna fortsätta se kanalerna var man tvungen att skaffa ett digitalkort för 700kr. Detta gjorde inte vi eftersom vi liks skulle flytta och inte visste om vi ville fortsätta ha kabel-tv efter det då vi så sällan ser tv men hade ändå redan betalat in avgiften för kommande kvartal som är på 600 kr + 25% moms.
Så när vi i början av september får en ny räkning på 1260 kr (kabel-tv ca 600kr, internet ca 400kr + moms 25%) så Robert ringde dit för att säga upp det. Hon ville väl veta varför. Han frågade om man kunde se kanalerna utan kort. Nä det kunde man inte. Kan du se att vi köpt ett kort? Nej det har ni inte men ni kanske har varit bortresta och glömt köpa ett.
Nä så var inte fallet och han bad om att få säga upp det redan samma dag. Det skulle gå bra sa hon så länge vi sade upp det via mejl och så skulle hon skicka en ny räkning på endast internet.
Några veckor går och sedan får han ett svar att det kommer sägas upp från och med 31/12. Robert svarar då att han sa upp det i god tid innan nästa räkning skulle betalas och hade blivit lovad en ny räkning. 
Han fick då till svar att något sådant hade han aldrig blivit lovad och att det var 31/12 som gällde.
 
Så förra veckan tog jag kontakt med hallå konsument och de ansåg att det var vi som hade rätt men tyckte ändå att jag skulle kontakta telekområdgivarna. Så mejlade dem i fredags och såg nu att jag hade fått svar. Så här skriver dem om det hela:
 
 Som jag förstår ert ärende menar operatören att ni är betalningsskyldiga till och med 31/12 på grund av att ni har bindningstid. Ni skulle kunna argumentera för att detta är en villkorsändring. En villkorsändring under bindningstid får endast göras om det finns särskilda skäl som finns angivna i avtalet. En operatör som vill ändra avtalet ska underrätta abonnenten om ändringen minst en månad innan den träder i kraft. En abonnent som inte godtar de nya villkoren ska få säga upp utan att därvid drabbas av någon kostnad, avgift eller annan förpliktelse. 

Det finns inget formkrav för en uppsägning. En uppsägning är således giltig om den gjort via telefon. Operatören får inte ställa krav på att uppsägning måste ske via e-post.  
 
Vi har då alltså rätt att  säga upp vårat avtal om vi inte godkänner ändringarna och då gäller inte bindningstiden och inga extra kostnader kommer debiteras till oss. Vi sa upp det i god tid innan nästa räkning skulle betalas. 
Hur vi än gör så kan vi inte se dessa kanaler även om vi betalar till 31/12, i alla fall inte utan kort och vem lägger ut 700 kr för ett kort för att bara ha det i några månder? Inte vi.
Lite surt är det ju att vi redan har betalat för ett kvartal innan detta då vi inte hade några kanaler från juli och framåt. 
Så jag får se vad de säger då jag hör av mig till dem idag. Pappa skulle dit och prata med dem nu om ett kort som han sitter och betalar på som han har lämnat tillbaka, han fick ett nytt av hyresvärden och behöver därför inte sitta och betala ur egen ficka men ändå drar de det på hans räkning. Får se vad han fick till svar av dem då han kommer hit sedan.
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0