I år bojkottar jag påskfjädrar

När det kommer till påskfirande och påskpyntande har jag aldrig varit den som slagit på stort, kanske för att vi de senaste åren befunnit oss i stugan under denna högtid och om isarna inte tillåtit oss att ta oss över så har vi varit hemma och grillat.
Den enda påskpyntningen vi haft har varit en liten ljushållare som liknar ett ägg med en liten kanin på sidan om. Och när jag tänker tillbaka på påsken under min uppväxt så kan jag inte minnas mer än en gång som vi har dekorerat med kycklingar och pyntat ris. Utan enda gången som jag minns att vi gjorde något sådant var när jag var 5-6 år, vilket är 19-20år sedan!
 
Men nu i år ska vi vara hemma på påsk, vi ska få gäster och det är dessutom Caspers första så jag vill slå på stort. Eller kanske inte stort men om man jämför med ingenting och litegrand så blir det i alla fall storslaget för mig.
Började förra året på en påskduk som jag hittade när jag höll på att packa saker inför flytten, den blev aldrig klar och nu har jag inte tid att fortsätta på den (den ska broderas och även om jag är en minipensionär som gillar att brodera så är jag inte så snabb på det!).
Så bestämde mig istället för att ta in och dekorera påskris i år. Men efter att de senaste åren matats med informationen om hur dåligt det är, och det kan jag hålla med om, så vill jag inte ha fjädrar! Detta av flera olika anledningar.
För det första så tycker jag inte att det är humant att slita fjädrar från levande fåglar, som jag har uppfattats att det gör även om det finns sådana som tas från döda fåglar också. 
För det andra så tycker jag att det är onödigt, nu kommer jag låta som en dubbelmoralisk surtant men jag kan förstå att man äter kött ändå, det har vi för att leva och så har det varit i urminnestider även om jag då, igen, måste promota de vegetariska och veganska alternativen. 
Men att ta fjädrar från fåglar för att sedan låta de sitta uppe i våra hem 5-6 dagar känns bara dumt! Att desstom köpa nytt varje år och fortsätta stödja det här är om möjligt ännu dummare!
Sedan det tredje arguementet till att jag skippar det är att jag har katter, katter som jag med erfarenhet vet gillar fjädrar och på så sätt skulle massakera vårat påskris, oavsett om fjädrarna är äkta eller syntetiska för jag vet att det finns både och.
 
Så nu när jag fått det sagt, vad väljer jag istället? Jo satt och klurade på det igår och hittade sedan en massa inspiration på pinterest om påskrelaterade pärlplattor. Massa små söta figurer som är tillräckligt stora för att synas men även tillräckligt små för att hänga i påskris. Gjorde ett par stycken och så fort jag inhandlat mer pärlor åt veckan ska jag göra fler. 
Roligt terapiarbete som blir påskdekorationer som kan användas om och om igen och ingen risk heller att katterna äter upp dem!
Ska göra några större också och limma fast magneter på för att ha på kylskåpet!
 
Kycklingen liknar mest en anka, bara för att den skulle tappa sina ben vid värmningen :p

 
 

Kommentarer
norrsken Emma

så fint pyssel!

ha en underbar dag

Svar: Tack!Detsamma till dig! :)
Emelie

2017-03-30 11:12:23
URL: http://nouw.com/lillemmish

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0