Vecka 37, barnmorskebesök, provsvar & läkartid

Nu befinner jag mig i vecka 37 och tiden går både snabbt och långsamt. Det finns saker som jag hade velat göra under själva graviditeten som jag ännu inte gjort, att göra gipsavgjutning eller skriva dagbok varje kväll är två exempel. Samt att ta mer kort vilket jag var flitig med i början men inte så mycket efter flytten.
Sedan så kommer jag till stunder då jag bara vill ha tillbaka min kropp, inte för att jag känner mig extremt stor utan för att rörligheten blivit sämre p.g.a att magen känns så hård. Det är inte direkt så att jag kan dra in magen om jag ska ut från bilen och det står en bil parkerad bredvid. Och att vända sig i sängen samt att ta sig ur den (vi har en extremt låg säng) är inte heller lekande lätt som tidigare då det känns som att magen gärna vill ligga kvar medan resten av kroppen vill flytta sig.
Men nog om det.
 
Var i alla fall till barnmorskan imorse för rutinkoll som nu görs en gång i veckan samt för att få svar på proverna som jag lämnade i tisdags.
Om jag börjar med rutinkollen så var det inga bekymmer där. Bebis hjärtljud låg på 136-138, minns inte exakt, mitt blodtryck var fortfarande perfekt och mitt urinprov var UA. Vi kollade aldrig järnvärdet utan det får bli nästa gång. Har fuskat i 3 dagar med järntabletterna men det är för att jag haft sådan extrem halsbränna. Senast inatt hade jag halsbränna från 21.00 igår kväll till 04.30 imorse...så nu blir det att införskaffa Novalucol.
Och det sista som kollades var livmoderns storlek och om han fortfarande låg med huvudet nedåt och det gjorde han och det kändes ännu mer tydligt denna gång, så blev inget ultraljud som jag hade hoppats på.
 
Sedan var det det där med provsvaren. 
Bilirubinprovet som ska ligga under 25 som låg på 5 förra veckan var nu på 7 så det är fortfarande lågt och det andra provet som ska vara under 10 och låg på 8 förra veckan låg nu på 11 så det var precis över gränsen. 
Så har en mildare form av hepatos och ska då undvika att äta citrusfrukter (så där rök alla chanser att få dricka juice, men kanske lika bra med tanke på halsbrännan jag haft de senaste dagarna), gurka, paprika och fet mat (vad de nu menar med fet mat men stekt och flottigt har jag svårt för så det har jag ändå undvikit så gott som hela graviditeten).
Fick även en ny tid för att lämna blodprov då det ska kollas en gång i veckan samt att jag fick en ny tid till barnmorskan samma dag.
Fick även veta att hon skulle mejla Gyn i Lycksele för att höra om de tyckte att jag behöver tabletter mot klådan eller inte då de är receptbelagda.
 
Trodde inte att jag skulle få något svar om det idag så har inte tänkt så mycket på det men för en timma sedan så ringde de därifrån och berättade att jag fått läkartid redan imorgon.
Vi skulle liks dit fast då när Robert slutade så bra tajmat ändå, hoppas bara att Robert får fara tidigare för annars vet jag inte hur jag ska ta mig dit, vet inte ens vart sjukhuset ligger.
Sedan är jag osäker på vad läkaren ska göra. Om det är en rutinkoll för att de ska kunna skriva ut de här tabletterna eller om det kommer att tidigaresätta (kallas det så?) förlossningen.
Så funderar på om jag ska packa klart BB-väskan som jag började på förra veckan, kom ju på efteråt att jag kanske borde tvätta alla bebiskläder också, i alla fall de nya och otvättade, innan han kan använda dem. Hade tänkt göra det idag men har varit som en död sill och mest somnat till sedan jag kom hem från barnmorskan.
Det blev lite att stå i nu då och ändå sitter jag här och skriver bort tiden. Nä ner i tvättstugan och sedan upp och börja packa så att det i alla fall är gjort om något skulle hända imorgon.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0