Nej till att åka tåg!

Jag har alltid gillat att ta tåget in till stan, även om det inte har gått så många år sedan den möjligheten tillkom. Men sen den gjorde det så har det alltid varit det smidigaste alternativet.
När jag ska och jobba och måste ta tåget så stannar det precis utanför, så det är bara att kliva ut och så är man framme. Smidigt kanske, men inte det billigaste alternativet då det kostar lika mycket (d.v.s 50kr för mig som är ungdom) att åka de 5 kilometerna till jobbet som det kostar att åka hela vägen in till stan som är ca 3 mil bort.
Sedan stannar tåget på en bra hållplats i centrala stan och även en bra hållplats uppe på sjukhuset. Vissa bussar kör inte upp till sjukhuset, eller de flesta kör inte upp till sjukhuset utan man får ta ett byte mitt i stan.
Men, innan du kan kliva på nästa buss måste du söka upp ett ställe där du kan köpa en biljett. För biljett får du inte lösa på bussarna i stan, nej nej.
Men trots detta blir det hädenefter BARA buss för min del. Norrtåg har ändrat så att om du inte bokar din biljett över internet innan så måste du betala en straffavgift på 70kr! 
70kr är mer än vad en vanlig biljett kostar mig, om de nu inte har höjt ytterligare en gång vilket inte skulle förvåna mig. Så om jag skulle behöva åka till sjukhuset p.g.a bokad tid eller liknande och glömmer köpa biljett innan på internet så är det bara att dra fram 120kr och se glad ut.
 
Jag pratade om detta med min mamma imorse då hon ska till sjukhuset på en undersökning nästa vecka och det vi båda kom att tänka på var alla pensionärer. De som inte har internet hemma eller kanske kan köpa en biljett via app (om man nu kan det, har inte kollat upp det) eller liknande. 
Nu är det ju även så att biljetter SKA gå att köpa i affärer, kiosker eller dylikt och de finns en del att välja på när man väl kommit fram till stan. Men inte här. Här har de inte ett endaste ombud för tågbiljetter så då är det bara internet som gäller.
Ska även berätta att den så kallade straffavgiften som de har även gäller för de som betalar med kort.
 
Så varför har de då denna avgift? Jo för att kunna kommunicera mer med resenärerna på den korta sträckan som bara tar 25 minuter. 
Men en sak har jag märkt, både när jag åkt tåget privat och när jag jobbat med att dela ut enkäter, och det är att oavsett hur trevliga de som man köpt biljetter av är så spenderar de inte sin tid som de får över efter betalningarna till att prata med resenärerna. Nä de går in i slutet av tåget där de stannar tills tåget stannar eller tills dess att tåget ska åka tillbaka.
Jag tror att eftersom sträckan är så kort och för att det ibland kan ta tid att betala med kort eller kontant så hinner inte tågpersonalen ta betalt av alla alla gånger vilket norrtåg förlorar pengar på. Så hur löser man detta problem? Jo man slutar ta emot kontant- och kortbetalning och sedan så "skyller" man det på att man vill ha mer tid med resenärerna när man egentligen inte vill förlora pengar på osålda tågbiljetter.
 
Själv så säger jag nej till tåget. 
Tåget som skulle vara mycket billigare än buss (nej även utan det så kallade tillägget på 70kr så är det inte billigare än bussen).
Tåget som på alla sätt skulle vara så mycket bättre. Som nu tar bort möjligheterna till spontana besök i stan eller möjligheten till att få en tid på sjukhuset samma dag bara för att man måste fixa biljett innan och det är inte alla gånger som man har möjlighet till det.

 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0