Vecka 2: Inspiration

Det är mycket man kan få inspiration av och jag är en av de som hämtar inspiration från många ställen men hade tänkt att jag bara skulle ta tre exempel här för annars lär det bli en hel roman.
 
Mina föräldrar
Mina föräldrar är en stor inspirationskälla för mig. De har varit med om mycket och kan otroligt mycket. Jag har kanske inte växt upp i världens rikaste familj men det har bara lärt mig hur man kan ta något billigt och göra det till något bättre.
Som min mamma tillexempel, hon är expert på att hitta billiga tyger på secondhand för 30-40 kronor och göra om det till allt från sängkappor och gardiner till bordsdukar och ny klädsel till soffan och få det att se väldigt nytt och dyrt ut. Hon har även mycket fantasi och kan i princip ta vad som helst och göra om det till något annat och hon är även duktig på att bygga saker. 
En annan som är duktig på att bygga saker är min pappa, kanske inte så konstigt med tanke på att han har varit snickare. När jag var liten så fick jag ett dokskåp som han har gjort, han snickrade ihop det och tog sedan stuvbitar av golvmatta och tapeter och satte in. Mamma sydde små gardiner till det och hängde upp i fönstren. Pappa håller fortfarande på att pyssla med mitt dockskåp och nu håller han på att snickra egna möbler till det. 
I julklapp fick jag även ett nagellacksställ som pappa har byggt och målat. Sa till honom att jag ville ha ett men att de var så dyra att köpa och sedan gillade jag inte att de var i plexiglas. Så han byggde ett och även en lite förvaringshylla till mina nageldekorationer m.m.
 
 
 
Återbruk
Eftersom mina föräldrar är som de är och kan ta något litet och billigt och göra det till något fint så är det kanske inte så konstigt att återbruk i allmänhet inspirerar mig. Jag är, som så många andra i detta land, med i gruppen Återbruka mera på Facebook. Där kan man inspireras av något varje dag. Jag har än så länge inte gjort något pyssel därifrån men har en del idéer på framtida födelsedagspresenter och lite saker hit hem som jag ska göra. Tror att jag ska ha som motto i år att alla födelsedagspresenter ska vara något fint jag gjort själv och återbrukat. 
 
Böcker
Eftersom jag läser så mycket som jag gör så vore det konstigt om jag inte hittade inspiration i böcker. Även om man läser något som är helt påhittat om personer som inte finns så kan man ändå bli inspirerad av det personen/personerna gör eller säger i boken. 
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0