Åselemarknad och Åselenappet

I helgen som var blev det en sväng till Åsele med Robert och Nova för att gå på marknaden och för att Robert skulle vara med i fisketävlingen Åselenappet som var i lördags.
 
Fredag: Vi for tidigt i fredags morse eftersom vi skulle till Bredträsk på vägen för att Robert ville fiska, kanske inte så ovanligt. Det var verkligen skitväder men jag, och Nova, hade tur att det gick att köra ut bilen på isen så att vi kunde sitta i den medan Robert var ute i snö och blåst med frånvarande fiskelycka.
Efter några timmar i bredträsk så fortsatte vi våran färd mot Åsele. När vi kom fram blev det att ta varsitt skrovmål på ett ställe jag inte varit på sedan jag var lite, blev en aning nostalgisk.
När vi sedan kom till pappa så blev det bara att lämna packning och hund för att sedan ta en sväng på marknaden, vilket tog max 10 minuter då den var extremt liten i år.
Senare på kvällen bjöd pappa på supergod middag innan han for iväg på ett möte och Robert for och umgicks med min bror Magnus och en kompis till honom. Jag däremot fick vänta på att pappas möte skulle sluta och sedan åkte vi till mina bröders mamma där de med familjer var. Min ena bror, Anders, fyllde år så det blev både smörgåstårta och tårta när vi kom dit.
 
 
 
Lördag: Vaknar tidigt av att en exalterad Robert tycker att jag borde kliva upp någon gång, klockan måste ha varit 7.30...
Tar en morgonpromenad med Nova och sedan klockan 10.30 åker vi till Stamsjön där fisketävligen höll till. Den började inte förrän 12.00 men är glad att vi kom dit den tid vi gjorde eftersom vi inte hade fått en lika bra plats annars.
Trodde att jag skulle få vara på isen med Robert men det var bara tävlande som fick vara på isen så jag satte mig på Novas filt i skuffen (med luckan öppen) i solen och höll tummarna och läste en bok.
14.00 när tävlingen slutade så for vi hem till pappa och bytte om innan vi gick till hembygdområdet och tog en fika och efter det så kollade vi på prisutdelningen. Av de 245 som fått en fisk eller mer så hamnade Robert på plats 33 och fick ett pris. Är så glad för hans skull som fick ett pris i alla fall även om det inte var första till tredje pris men revansch nästa år!
Hörde även i efterhand att det var många som inte fått en endaste fisk så för dem måste det ha kännts ännu surare.
Efter prisutdelningen så for vi hem till pappa och åt sedan middag med mina bröder + deras familjer och pappas särbo Lea. Hade riktigt trevligt och fick skratta mycket.
Kvällen blev sedan lugn för våran del.
 
 
 
 
Söndag: Vaknar och äter och sedan går jag, Robert, Pappa och Nova en sväng på det som var kvar av marknaden, d.v.s. typ ingenting då nästan alla for under lördagskvällen och fler under söndagsmorgonen. Det kändes ännu surare men Daniel fick sitt godis som han ville ha och Nova fick lite ben, en boll att ha i vattnet och en ny älg till leksakssamlingen.
På ett sätt förstår jag de med marknadsstånden att de for eftersom det varnats om snöstorm men samtidigt är söndagen den dag då det handlas mest då alla är på fisketävlingen på lördagen och när både den och prisutdelningen är slut så är även marknaden stängd för dagen. Så fick sedan läsa i efterhand på Åselemarknads facebooksida att de som lämnade marknaden innan avtalad tid skulle inte få komma tillbaka nått mer och inte heller på sommarmarknaden som är en av landets största.
Men men strunt samma.
Vi for efter promenaden hem till pappa och fikade tillsammans med Anders och familj innan vi begav oss hemåt. Men det blev ett kort stopp hemma eftersom vi nästan direkt for vidare mot stan för att fara på biltema och jula och sedan for vi och åt Tacos på Nattöppet.
Kvällen avslutades sedan med Bingolotto av oss pensionärsungdomar ;)
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0