Brattby vårdhem

Igår så följde jag med Sandra, Mattias och Alma till Brattby vårdhem. De hade varit dit i lördags på kvällen också men då skulle jag och Robert se film så stannade hemma. Och var nästan lite tur det eftersom jag kom på sedan hur mörkrädd jag är och dessutom hade Isabella sprungit omkring och skyddat sig med en kniv/litet svärd eller vad det nu var. Hur som så hade hon tydligen råkat sticka folk med den.
 
Men igår följde jag i alla fall med dit. Det jag tycker är lite synd är att allt har blivit förstört sedan de stängde. Rutorna är sönderslagna och Thailändare som har bott där har lämnat högar med skräp och kläder omkring sig. Hade varit häftigare om det fått vara som det lämnades, det hade även varit lite kusligare då.

För er som inte vet vad Brattby vårdhem är för något så var det tidigare ett hem för människor som då kallades för utvecklingsstörda, förståndshandikappade eller störda. D.v.s människor som inte fungerade normalt.
Det blev invigt 1950 och är osäker på när de lade ner eftersom jag har sett två olika årtal, 1984 och 1998.
Efter att vårdhemmet lades ner så har det varit studentbostad, föreningar som hållt till här och det har även varit en loppis vilket vi märkte när vi var dit och hittade ett helt rum med gamla loppisgrejer som bara lämnats kvar i kartonger, på hyllorna eller kastat direkt på golvet med prislapparna kvar.
Men sedan fanns det även saker som visade på att det hade varit ett vårdhem som gamla sängar, droppställningar, taklyftar m.m.
 
 
 
 
 
 
 
 

Sedan så går ju även ryktena att det ska spöka på vårdhemmet, vilket jag inte finner helt otroligt. Miljön är kuslig och när man vet vad som har varit där så blir det genast lite kusligare. Man tänker att det borde ha bott folk där som sedan gått bort.
Däremot när man ser dokumentären om Brattby vårdhem  på Youtube så känns det som det var ett harmoniskt ställe där människorna trivdes i varandras sällskap och inte som det hemska mentalsjukhuset som jag hade inbillat mig att det var.
När man kommer dit så får man lite kalla kårar och hade nog varit värre om man gått där på natten. Men å andra sidan så känns det mer tragiskt över att det blivit förstört än läskigt.

Däremot så fick jag denna bild av Daniel då de hade varit där på kvällen, denna bild känns lite mer spooky än bilderna som jag har tagit.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0